fbpx

“Läsarundersökningen var direkt avgörande för det utvecklingsarbete vi drog igång”

Onsdag 29 april 2020

Tidningen Läraren med chefredaktör Michael Jonsson

Lärarnas tidning byter namn till Läraren. Det är en del av ett förändringsarbete som mynnar ut i flera nyheter den närmsta tiden. Tidningen produceras av byrån Make Your Mark sedan ett år tillbaka, då ägaren Lärarförbundet valde att lägga ut produktionen av den externt.

Hallå där, Michael Jonsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Läraren (som nu alltså byter namn från Lärarnas tidning). Ni gjorde en läsarundersökning inför förändringsarbetet – vad var de viktigaste slutsatserna från den?
– Läsarundersökningen var direkt avgörande för det utvecklingsarbete vi drog igång, och som vi just nu genomför. Vi fick siffror på vad Lärarförbundets medlemmar tyckte om de gamla titlarna, och hur de konsumerade print och digitala kanaler.

Nu lanseras både nya titlar i print samt en mängd digitala kanaler, bland annat olika sajter och poddar. Hur påverkas innehållet i de olika kanalerna? 
– Vi har en stomme med kunniga och rutinerade skolreportrar, troligen Sveriges främsta. Sedan Make Your Mark tog över för ett år sedan har vi också rekryterat digital spetskompetens för att maximera spridningen av vår journalistik, i allt från nya digitala format och sociala kanaler till poddar och rörliga koncept. Vi har i dag också några av branschens vassaste redaktörer och formgivare i vårt team.

– Vi har redan ökat trafiken kraftigt digitalt, och våra nyheter citeras mycket oftare av andra medier. Det visar att vi är på rätt väg, även om vi fortfarande har mycket kvar att göra.

– Jag har lovat Lärarförbundets styrelse att vi ska ge Sveriges lärare den bästa medlemsjournalistiken i alla kanaler, och det tänker vi hålla.

Det är inte första gången Lärarnas tidning byter namn eller förändras, vad tycker du avgör när det är dags att bygga nytt och byta namn?

– Egentligen tycker jag att man ska undvika att byta namn, för man straffas ofta hårt i Orvesto och andra varumärkesmätningar. Dessutom tar det en tid innan läsarna känner sig hemma. Men nu var det ändå nödvändigt att riva plåstret. Vi gör ett digitalt språng, då är inte Lärarnas tidning ett rättvisande namn. För även om tidningarna fortsättningsvis är viktiga, är de bara en av många kanaler. Vi tycker också att namnet Läraren som redaktionellt koncept är bra, för det signalerar en enad lärarkår.

– Det här är faktiskt sjunde gången som ett namnbyte genomförs, sedan grundandet 1881 under namnet Svensk läraretidning.

Lärarna har en tuff situation nu under coronakrisen – hur märks det i er bevakning?

– Lärarna har en oerhört tuff och viktig uppgift under den här krisen, samtidigt som det finns en stor oro i lärarkåren. För oss som redaktion är det viktigt att kunna ge svar på svåra frågor, med hjälpa av relevanta intervjuer och reportage.

– Men visst är det lite annorlunda även för oss. De flesta intervjuer görs på telefon eller i videosamtal. Och vi använder i mycket större utsträckning lokala fotografer och filmare som träffar intervjupersonerna på plats, utomhus.

– Men det går faktiskt förvånansvärt bra, även om vi har fått en del ”nej tack” på grund av pandemin. Våra duktiga medarbetare är påhittiga och kreativa, och hittar oftast lösningar på de problem som uppstår.

Tidsplanen för förändringarna framöver

5 maj
Ny personifierad sajt: Premiär för en ”smart” sajt som kan anpassas utifrån vilken yrkeskategori läraren tillhör, och vilken typ av innehåll de är mest intresserad av. Precis som i dag kan man varje dag följa de senaste nyheterna som påverkar skolan och Sveriges lärare.
Nio nya undersajter: I den nya personifierade sajten Läraren.se har lärarna samtidigt möjligheten att få mer relevanta artiklar just för sin yrkesgrupp, utifrån de nio specifika yrkes- och ämnestitlarna.

14 maj
Nytt magasin: Nyhetsmagasinet Läraren blir ett kraftfullt A4-magasin med fokus på lärarnas viktigaste frågor, som till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Det blir en hel del nytt innehåll, samtidigt som det bästa följer med från gamla Lärarnas tidning.

4 juni
Nio nya magasin: Lärarförbundets nio nischade ämnestitlar förnyas och målgruppsanpassas tydligare.
Titlarna: Förskolan, Specialpedagogik, Chef & Ledarskap blir kvar, men med utvecklat innehåll och ny form. Nya blir Fritidspedagogik, Yrkesläraren, Ämnesläraren i tre olika format samt Grundskolläraren. Samtliga titlar får egna webbplatser med tillhörande sociala konton.

Fotnot: Omslagen i bilden ovan är dummy-omslag och inte faktiska utgåvor.

Text: Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.