fbpx

Läsarna ökade i takt med smittan

Tisdag 19 maj 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

För engelskspråkiga tidningen The Local har coronakrisen fört med sig massor av nya prenumeranter. Pandemin påskyndar förändringen av affärsmodellen där läsarintäkterna blir allt viktigare.

Text: Barbro Janson Lundkvist, Allt om Tidskrifter

The Local startade i Sverige 2004 och riktar sig främst till engelskspråkiga personer som bor här. Numera finns redaktioner i nio länder i Europa. Från att ha varit helt annonsfinansierad har läsarintäkterna blivit allt viktigare för tidningen som bara finns digitalt. Och pandemin påskyndar förändringen. I slutet av februari hade The Local 15 000 prenumeranter i hela Europa. Två månader senare 23 000.

– I mitten av mars var antalet konverteringar fyra gånger fler än innan coronakrisen började, det är en väldigt stark ökning. Från ungefär 50 till 200 nya medlemmar per dag, och även om det är lite lugnare nu så ligger vi fortfarande kring 100 konverteringar om dagen, berättar James Savage som är grundare och vd.

Hos The Local annonserade tidigare flera flygbolag, dessa annonspengar flög raskt sin kos. Men uppgången i läsarintäkter har hittills varit större än nedgången i annonsintäkter.

– På några månaders sikt finns tyvärr ändå många orosmoln, i synnerhet om läsarna drabbas ekonomiskt av krisen och om nedgången i annonsintäkterna är långvarig.

Tillväxten av prenumeranter i olika länder har följt smittspridningen. Först ut var Italien. Under de senaste veckorna har ökningen kommit i Sverige, med en topp i början av april.

– Våra läsare i Sverige har känt sig ganska oroliga. Deras hemländer har i många fall haft mycket hårdare restriktioner. Intresset för den svenska strategin att hantera smittan har varit stort, säger James Savage.

The Local har valt att lägga en artikel om corona framför betalvägg, den uppdateras kontinuerligt med ny information om antalet smittade och döda samt vilka rekommendationer som gäller. Övriga artiklar om corona ligger bakom en mjuk betalvägg, där man får läsa tre fria artiklar per månad.

Redaktionen ber dessutom läsarna att stötta tidningen genom medlemskap, trots att artikeln som de kanske läser just nu är gratis.

* Intervjun gjordes i slutet av april.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.