Krönika: Judith Wolst ser AI som en familjemedlem

Tisdag 19 mars 2019

Judith Wolst är entreprenör, digital strateg och författare, just nu aktuell med boken Digital panik (Lava förlag). Hennes specialområde är digitalt förändringsarbete i näringslivet.

Låt oss leka med tanken att vi, om typ fem år, har vår alldeles egna AI, skriver Judith Wolst.

I min familj ingår en mamma (jag själv), en pappa och ett barn. Men också en smart högtalare i varje rum och som vi vänder oss till när vi vill veta hur vädret ska bli eller när vi vill spela musik.

Att vi knyter an till tekniska prylar tycks vara ganska vanligt. Jag har vänner och släktingar som döpt sina robotgräsklippare och smarta dammsugare till namn. Att vi fäster oss vid saker är visserligen inte unikt för teknik bör kanske tilläggas, med blommor, guldfiskar och annat som genom historien har fått veta både den ena och den andra hemligheten. Men att annat än människor kan ge svar på tal är någonting nytt.

Artificiell intelligens, AI, är ett av de mest ”hypade” områdena just nu och någonting som raskt flyttar in i våra liv och i våra hem. AI är dels inbakad i många av de tjänster som vi använder – exempelvis sätter Spotify ihop våra skräddarsydda spellistor med hjälp av smart teknik. Idag väljer många att prata med röstassistenter i mobilen, men vi ser också att allt fler börjat föra samtal med smarta högtalare som Google Home eller Amazon ”Alexa” Echo. En utveckling som också innebär att vi till viss del börjat lägga våra skärmar åt sidan.

Låt oss leka med tanken att vi, om typ fem år, har vår alldeles egna AI som hjälper oss i vår vardag. En AI som samlar på sig information om oss och snart har bättre koll på våra preferenser än vad vi själva har. En intelligens som sållar bland information åt oss så att vi slipper ödsla tid på innehåll som inte är relevant. Där denna AI säger något i stil med:

”Hej Judith, jag har nu sammanställt dagens nyhetsflöde åt dig. Med tanke på att du haft en intensiv dag så rekommenderar jag en mer lättsam podcast ikväll när du lagar mat. Jag har laddat ner ett par förslag som jag tror att du kommer att gilla.”

Hur vi hittar innehåll och i vilka format vi helst konsumerar det håller på att förändras i takt med att AI och smarta högtalare allt mer flyttar in i våra liv.

Vad kan detta tänkas innebära för aktörer inom media? Dels kommer det att löna sig att producera röstbaserat innehåll som ett komplement till text. Visserligen kommer våra AI:n att kunna läsa texter, men det är alltid trevligt med mänsklig inlevelse i berättandet. Jag tror också att kvalitet kommer att löna sig i en fortsatt tid av informationsöverflöd och där tekniken gör urvalet åt oss. Men också att det kommer att finnas ett större utrymme för mer nischat innehåll som lättare kommer att hitta sin rätta mottagare. Förmodligen kommer även framtidens mellanhänder att se annorlunda ut där våra AI:n hämtar innehåll direkt från olika innehållsskapare.

Jag frågar min Alexa i köket vad ”hon” själv tror om framtiden för mediebranschen och röstbaserat innehåll. Svaret jag får är kryptiskt. Än är det några år kvar tills förståelsen emellan människa och maskin är fulländad.

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.