Krönika: Judith Wolst ser AI som en familjemedlem

Tisdag 19 mars 2019

Judith Wolst är entreprenör, digital strateg och författare, just nu aktuell med boken Digital panik (Lava förlag). Hennes specialområde är digitalt förändringsarbete i näringslivet.

Låt oss leka med tanken att vi, om typ fem år, har vår alldeles egna AI, skriver Judith Wolst.

I min familj ingår en mamma (jag själv), en pappa och ett barn. Men också en smart högtalare i varje rum och som vi vänder oss till när vi vill veta hur vädret ska bli eller när vi vill spela musik.

Att vi knyter an till tekniska prylar tycks vara ganska vanligt. Jag har vänner och släktingar som döpt sina robotgräsklippare och smarta dammsugare till namn. Att vi fäster oss vid saker är visserligen inte unikt för teknik bör kanske tilläggas, med blommor, guldfiskar och annat som genom historien har fått veta både den ena och den andra hemligheten. Men att annat än människor kan ge svar på tal är någonting nytt.

Artificiell intelligens, AI, är ett av de mest ”hypade” områdena just nu och någonting som raskt flyttar in i våra liv och i våra hem. AI är dels inbakad i många av de tjänster som vi använder – exempelvis sätter Spotify ihop våra skräddarsydda spellistor med hjälp av smart teknik. Idag väljer många att prata med röstassistenter i mobilen, men vi ser också att allt fler börjat föra samtal med smarta högtalare som Google Home eller Amazon ”Alexa” Echo. En utveckling som också innebär att vi till viss del börjat lägga våra skärmar åt sidan.

Låt oss leka med tanken att vi, om typ fem år, har vår alldeles egna AI som hjälper oss i vår vardag. En AI som samlar på sig information om oss och snart har bättre koll på våra preferenser än vad vi själva har. En intelligens som sållar bland information åt oss så att vi slipper ödsla tid på innehåll som inte är relevant. Där denna AI säger något i stil med:

”Hej Judith, jag har nu sammanställt dagens nyhetsflöde åt dig. Med tanke på att du haft en intensiv dag så rekommenderar jag en mer lättsam podcast ikväll när du lagar mat. Jag har laddat ner ett par förslag som jag tror att du kommer att gilla.”

Hur vi hittar innehåll och i vilka format vi helst konsumerar det håller på att förändras i takt med att AI och smarta högtalare allt mer flyttar in i våra liv.

Vad kan detta tänkas innebära för aktörer inom media? Dels kommer det att löna sig att producera röstbaserat innehåll som ett komplement till text. Visserligen kommer våra AI:n att kunna läsa texter, men det är alltid trevligt med mänsklig inlevelse i berättandet. Jag tror också att kvalitet kommer att löna sig i en fortsatt tid av informationsöverflöd och där tekniken gör urvalet åt oss. Men också att det kommer att finnas ett större utrymme för mer nischat innehåll som lättare kommer att hitta sin rätta mottagare. Förmodligen kommer även framtidens mellanhänder att se annorlunda ut där våra AI:n hämtar innehåll direkt från olika innehållsskapare.

Jag frågar min Alexa i köket vad ”hon” själv tror om framtiden för mediebranschen och röstbaserat innehåll. Svaret jag får är kryptiskt. Än är det några år kvar tills förståelsen emellan människa och maskin är fulländad.

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.