Krönika: Åsa Erlandsson

Tisdag 4 juni 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Sparka uppåt – men glöm inte att granska nedåt
Åsa Erlandsson tycker att även hjältar och offer bör få kritiska frågor.

Krönika: Åsa Erlandsson

“Sparka uppåt” är ledstjärnan för oss journalister. Det ligger i vårt uppdrag och vårt DNA att ta på våra mest kritiska glasögon när vi granskar makten. Chefer, politiker, myndighetsföreträdare – då vässar vi pennan. Men hur beter vi oss när det istället är vanliga människor som ska svara på frågor? Då är vi inte lika skärpta. Då händer det till och med att vi sviker vårt journalistiska uppdrag.

Minns ni mamman som 2018 fick stort utrymme i medierna med sin historia om att hennes barn inte fick vegansk skolmat? Mamman kunde inte jobba längre eftersom hon tvingades stanna hemma och laga veganska matlådor. Ja, tvingades var det ord som medierna valde att använda i rubrikerna. Det här är ett exempel på när vi journalister bara köper en historia rakt av, utan att anstränga oss för att ställa några kritiska frågor. Det är extra lätt att hamna i den fällan när berättelsen kommer från en privatperson som inte är någon makthavare utan tvärtom anser sig vara drabbad av något. Men självklart måste vi göra vårt jobb ändå och till exempel ställa frågor som om det verkligen är rimligt att begära att alla kommuner, hur små de än är, ska erbjuda vegankost. Och om det verkligen är nödvändigt att sluta jobba för att laga lunchlådor.

Bland nischade tidskrifter med stark anknytning till sin målgrupp finns risken för slagsida och jag har själv gjort mig skyldig till snabbskrivna webbnyheter som i princip utgick från att arbetstagaren alltid har rätt. 2010 skrev jag om två sjuksköterskor som fick sparken efter att ha byggt upp ett eget, olagligt förråd med narkotikaklassade läkemedel. I artikeln, som numera får mig att bli röd om kinderna, förklarade de att de bara agerat för patienternas bästa. Jag ställde inte en enda motfråga.

Sörjande, besvikna, eller drabbade människor måste så klart bemötas mänskligt och finkänsligt. Men även de förtjänas att behandlas som vuxna. Frågor som ”Vad kunde du ha gjort annorlunda?” och ”Vad ser du idag, som du inte såg då?” är inte klumpiga, det är att ta dem på allvar. Allt för ofta landar artiklarna dock i generella påståenden om att politikerna, polisen eller media ”inte bryr sig”, alldeles oavsett hur mycket energi, pengar och artiklar som ägnats åt problemet.

Hjältar är ett eget kapitel. Då är det extra lätt att springa i flock och inte kolla en bra story. Piloten Billy Hutchison som jagade efter det kapade United 93-planet vid 11 september-attacken i USA, väktaren som körde framför lastbilen på Drottninggatan 2017 och tutade och varnade, samt elevassistenten Lavin Eskandar på skolan i Trollhättan som 2015 offrade sitt liv mot svärdmannen Anton Lundin Pettersson. Alla tre är exempel på hjältehistorier som föddes ryktesvägen och som inte stämde. Men som medierna förde vidare.

Än värre: de okritiska historierna kan skada redan drabbade människor som tvingas leva i en lögn, eller se minne av sina älskade förvandlas till en märklig saga. Det undviker man genom att ställa samma kritiska följdfrågor som när vi sparkar uppåt.

 

PERSONFAKTA

Åsa Erlandsson är journalist, författare och redaktör på tidningen Svensk Polis, men tjänstledig för att under 2019 arbeta för SVT på Veckans brott och Dokument Inifrån. Vinnare av Stora Journalistpriset 2017, nominerad till Guldspaden 2019 (för tredje gången).

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.