fbpx

KP – Senior med barnasinnet kvar

Tisdag 25 september 2018

Zvårflörtade – hur kan mediebranschen nå Generation Z?  |   KP – Senior med barnasinnet kvar  |  Egmont – Ständigt på jakt efter nya hjältar  |  The Economist – Otippat succé på Snapchat

Kamratpostens redaktion

Kamratpostens redaktion, från vänster: Arvid Adrell, Katarina Schück, Tove Harström, Lukas Björkman, Malin Bäcklund, Ludvig Forsblad, Amanda Swärdsén (prao) och Ingela Reimer. Saknas på bilden gör Josefin Auer.

Kamratposten fyller 126 år i år, men skaffar sig ständigt nya läsare. Hur fortsätter man att vara relevant för en målgrupp som så fundamentalt ändrat sina medievanor?

Text: Johanna Kvarnsell / Allt om Tidskrifter Foto: Jessica Segerberg
Läs hela tema-reportaget om Generation Z.

Hur många kilo godis behöver man för att en tioåring ska kunna bada i det?

Lukas Björkman, chefredaktör för Kamratposten, slänger ut frågan till resten av redaktionen. En av de stående avdelningarna i tidningen är ”KP Fixar” där tidningen uppfyller ett barns önskan. På önskelistan inför kommande nummer står just nu att hoppa fallskärm, träffa Musical.ly-stjärnan Theoz och – att bada i godis.

Vilka önskningar som är mest populära kommer och går. Just godisbadet minns Lukas Björkman gjordes för tio år sedan, men då i en duschkabin som sprack av trycket. Men 2018 års mest populära önskan, att träffa Marcus och Martinus är kanske mer ett avtryck av tiden. I övrigt tycker Lukas Björkman att många av de ämnen som barnen vill läsa om kommer tillbaka. Och han köper inte att barn i dag skulle vara så annorlunda mot barn när han växte upp.

– Det är ju en bluff. En elvaåring är en elvaåring. Det finns ju så mycket större möjligheter till informationsutbyte i dag. Det gör det lättare att specialisera sig eller skaffa vänner inom ett särskilt område. Men det har inget att göra med kärnan i vem man är som person eller vad man känner. Det är ju inget evolutionärt som har hänt med barn bara för att vi har fått internet.

Malin Bäcklund, webbredaktör, och Lukas Björkman, chefredaktör, jämför ett uppslag i ett kommande nummer med ett i det senaste numret, för att undvika att upprepa innehållet.

Kamratposten har en läsardialog som kan få vem som helst att baxna. På en vecka får redaktionen runt 2000 mejl. Det är allt ifrån brev till tidningens frågelåda ”Kropp & Knopp” och önskningar till ”KP Fixar” till insändare om allt mellan himmel och jord.

Det är den ständiga läsardialogen som ger redaktionen koll på målgruppen.

– Läsarkontakten är a och o. I och med att vi har insändarsidor där man får skriva om vad man vill får vi in mycket information om trender på sociala medier, samhällsfrågor som barnen oroar sig för och vilka artister som gäller, säger Lukas Björkman.

Kamratposten
Målgrupp: 8- till 14-åringar (med fokus på mellanstadieåldern, 10–12 år).
Kanaler: Papperstidning (20 nummer per år), KPwebben.se, KPodden, Facebook, Twitter, Youtube, Instagram och Snapchat.

Kamratposten är unik på flera sätt. Dels på grund av sin historia (den startades redan 1892), och dels genom sin affärsmodell. Tidningen finansieras nästan enbart genom prenumerationer, den säljs inte i lösnummer och har inga annonser. Den lilla del som kommer från andra källor handlar om bokförsäljning och ett samarbete som tidningen har med Dagens nyheter, där man levererar ett uppslag varje vecka.

Eftersom Kamratposten säger nej till annonser tjänar de inga pengar på det de gör på webben eller sociala medier. Men de finns där ändå. Både på KPwebben, på Facebook, Instagram och Snapchat.

– Det är inget alternativ att inte finnas digitalt. Vi vill också utgöra ett schyst och reklamfritt alternativ på platser där barn och unga finns, nästan alla andra konton är ju sponsrade. Men vi gör ingen stor grej av att växa digitalt. Det handlar mer om att erbjuda bra innehåll så att man blir sugen på att prenumerera, säger Lukas Björkman.
Under några år hade Kamratposten ett välbesökt eget forum på nätet. Men ju mer populärt det blev, desto mer jobb blev det för redaktionen, utan att forumet i sig genererade några intäkter. Dessutom tillkom en svår aspekt av att arbeta med barn som målgrupp, på nätforumet blev redaktionen anmälningspliktig till socialtjänsten om de märkte att något barn for illa.

Trots att 126-åriga Kamratposten möter en enorm konkurrens om de unga mediekonsumenterna är Lukas Björkman inte orolig för att tidningen kommer att bli akterseglad. Antalet prenumeranter har legat stadigt på ungefär 50 000 under det senaste decenniet.

Jag tror att vårt innehåll alltid kommer att vara relevant. Barn gillar kvalitet. En jätteviktig funktion är att vi ger svar på frågor som barnen inte ställer till någon annan. Frågorna om komplicerad kärlek, jobbiga föräldrar och vad som händer i kroppen i puberteten återkommer alltid. Det som är nytt är att det har tillkommit lite frågor om att kommunicera med andra digitalt.

Läs hela tema-reportaget om Generation Z.

Den här texten publicerades även i vårt magasin Allt om Tidskrifter. Prenumerera gratis på både magasinet och vårt nyhetsbrev.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.