fbpx

Kerstin Nelds önskelista inför 2020

Torsdag 19 december 2019

Kerstin Neld

Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld skriver om sina julönskningar inför nästa år.

Jag hoppas att 2020 blir året när tidskriftsbranschen hittar vägen till de digitala läsarintäkterna. Jag hoppas att läsare i alla åldrar hittar till tidskriftsjournalistiken på olika digitala plattformar och känner att läslusten kan frodas även där.

Branschen var duktig på att göra lemonad av alla citroner som serverades under 2019. Nu behöver vi lite lugn och kreativ ro för att utveckla all fantastisk journalistik och de kreativa grepp och innovationer som är tidskriftsbranschens signum.

Jag hoppas att våra politiker fortsätter att fatta bra mediepolitiska beslut – att sänka digitalmomsen var ett exempel på ett sådant beslut som trädde i kraft under 2019. Nu måste alla politiker som värnar fria medier och kvalitetsjournalistik, stå upp för vår bransch. Ge Postnord ett samhällsuppdrag som inkluderar särprissättning av tidnings- och tidskriftsdistribution. Undanta tidningar från kravet på hushållsnära returpappers-insamling. Låt oss istället förbättra och bygga ut den kvartersnära modellen.

Tidskriftsbranschen har inte någon del av mediestödet. Det ges ett litet kulturtidskriftsstöd på drygt 20 miljoner till de allra minsta kulturtidskrifterna.
Men majoriteten av alla tidskrifter klarar de kommersiella utmaningarna utan statligt stöd. Just nu i de kommande årens stora omställning skulle vi behöva hjälp med distributionskostnader för pappersprenumerationer och lite respit från politiska beslut som förstör förutsättningarna för branschen.

Till slut måste vi själva i tidskriftsbranschen vara stolta över vårt förflutna men samtidigt inte fastna i vare sig förlegade stilgrepp eller affärsmodeller som inte bär sig. Det är viktigt att vi vågar ta insikterna om branschens utveckling på allvar och göra de satsningar och förändringar som krävs för att utveckla våra produkter och varumärken. Det ska finnas utrymme för nostalgi, men allt var inte bättre förr. Nu mer än någonsin tidigare finns verktygen och metoderna för att göra tidskriftsjournalistik i toppklass. Dessutom kan vi möta våra målgrupper och användare på betydligt fler sätt än tidigare. Jag ser fram emot att se alla nya och spännande initiativ som jag vet kommer fortsätta dyka upp framöver.

Sveriges Tidskrifter är en organisation som tror mycket på samverkan och samarbeten över gränserna. Vi hade förhoppningar om att tillsammans med dagstidningarna bilda en ny organisation under nästa år, men tiden var uppenbart inte mogen. Nu fortsätter vi vår samarbetsstrategi på annat håll.

Vi ser förhoppningsfullt fram mot 2020 och vart denna spännande väg ska leda oss! 

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter

Sveriges Tidskrifters årssummering 2019Tips: Så var branschprofilernas 2019 och så blir deras 2020.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.