fbpx

Kanaloberoende i fokus för höstens stora tidskriftsevent

Tisdag 18 augusti 2020

Nytt format, en mängd nya priskategorier och en rappare prisutdelning. I år kommer Tidskriftsdagen och utdelningen av Tidskriftspriset genomföras som vanligt, men med många nyheter.

Kerstin Neld vd Sveriges TidskrifterHallå där Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter. Vilka förändringar handlar det om?
– Som så många andra har även vi fått ställa om vår mötes- och eventverksamhet till digitala arenor under våren. Och som rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten ser ut kommer även vår viktigaste händelse under hösten göras i digital form. Samtidigt vill vi spegla branschens höga utvecklingstakt och lanserar därför ett gäng nya priskategorier inom Tidskriftspriset.

– Dessutom slår vi samman print och digitalt i kategorierna Årets Tidskrift Populärpress och Årets Tidskrift Fackpress. Vi har lyssnat på våra medlemmar och tiden är mogen för att göra dessa kategorier kanaloberoende. Du kan till exempel skicka in en papperstidning eller en sajt som kan tävla separat, alternativt en helhet bestående av flera kanaler.

Vad kan de digitala besökarna förvänta sig den 12 november?
– Vårt fokus är som vanligt att inspirera och skapa värde för tidskriftsbranschen genom ett starkt innehåll på Tidskriftsdagen, vilket vi vet kommer att fungera väldigt bra i digital form också. Håll utkik i din mail eller på vår sajt efter programmet som vi presenterar inom kort.

– Utdelningen av Tidskriftspriset är en av de viktigaste sakerna vi gör under året för att uppmärksamma och hylla de starka insatser som görs i branschen på olika områden. I år satsar vi på en kortare och mer rapp prisutdelning jämfört med tidigare, men trots det tror vi att exponeringen av de nominerade bidragen och alla vinnarna kommer att vara större än tidigare. Det digitala formatet gör på många sätt att prisutdelningen blir mer tydlig och lättillgänglig.

Kommer digitaliseringen av Tidskriftsdagen och Tidskriftspriset bli en permanent förändring?
– Vi saknar verkligen att träffas fysiskt, och jag hoppas förstås att det kommer bli möjligt att genomföra större fysiska event i framtiden, gärna förstärkta av digitala möten och möjligheter. Coronakrisen har självklart varit just en kris, men för oss har den även inneburit stora digitala framsteg som jag tror vi kan dra nytta av under lång tid framöver, så det ena utesluter inte det andra när det gäller hur våra framtida mötesplatser och event kan se ut.

Vad ska man göra om man vill vara med och tävla i Tidskriftspriset?
– Deadline för att skicka in bidrag är den 1 september. Besök sverigestidskrifter.se/tidskriftspriset för att se alla kategorier och för att skicka in ditt bidrag. Vi lanserar hela fem nya kategorier i år. Det handlar om Årets Affärsutveckling, Årets Granskning, Årets Kampanj, Årets Ljud & Rörligt och Årets Rising Star. Det kostar inget att vara med och tänk på att skicka in bidrag i så många kategorier som möjligt för att öka dina chanser. Lycka till!

Läs mer om Tidskriftspriset

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.