Johannes Klenell: “En tidskrift måste göra folk upprörda”

Torsdag 12 april 2018

Johannes Klenell – Tidskriftspodden avsnitt 42

Måste man bråka på Twitter för att bygga närvaro med sin tidskrift? Och hur gör man för att sälja 1400 prenumerationer genom en enda uppdatering på Facebook?

Johannes Klenell är förläggare och redaktör med 10 år på förlaget och tidningen Galago bakom sig. Förra året debuterade han med romanen Det fria ordet samtidigt som han lämnade förlagsjobbet för Vänsterpartiet och rollen som pressekreterare. Om några veckor växlar han spår igen och tillträder tjänsten som tillförordnad kulturredaktör på tidningen Arbetet. Tidskriftspodden produceras av Sveriges Tidskrifter. Programledare är Fredrik Wass.

Glimtar ur avsnittet

✔️Om att ta betalt för ett flöde snarare än en prenumeration. “Prenumerationer är något som går ut, men säger man istället att det kommer pågå saker hela tiden är ganska många redo att hoppa på.”

✔️Knepen för att få många följare på sociala medier och vara ett av de mest säljande förlagen på bokmässan.

✔️”Näthatet är överskattat. Svansen av meningsfränder kan vara farligare än svansen av hatare.”

✔️”Det finns inget värde i att läsa en tidskrift som bara gör dig på gott humör.”

✔️Känslan av att inte veta om man kan gå vidare och göra något annat och samtidigt tänka att “när som helst kan allt gå åt helvete”.

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.