fbpx

Johannes Klenell: “En tidskrift måste göra folk upprörda”

Torsdag 12 april 2018

Johannes Klenell – Tidskriftspodden avsnitt 42

Måste man bråka på Twitter för att bygga närvaro med sin tidskrift? Och hur gör man för att sälja 1400 prenumerationer genom en enda uppdatering på Facebook?

Johannes Klenell är förläggare och redaktör med 10 år på förlaget och tidningen Galago bakom sig. Förra året debuterade han med romanen Det fria ordet samtidigt som han lämnade förlagsjobbet för Vänsterpartiet och rollen som pressekreterare. Om några veckor växlar han spår igen och tillträder tjänsten som tillförordnad kulturredaktör på tidningen Arbetet. Tidskriftspodden produceras av Sveriges Tidskrifter. Programledare är Fredrik Wass.

Glimtar ur avsnittet

✔️Om att ta betalt för ett flöde snarare än en prenumeration. “Prenumerationer är något som går ut, men säger man istället att det kommer pågå saker hela tiden är ganska många redo att hoppa på.”

✔️Knepen för att få många följare på sociala medier och vara ett av de mest säljande förlagen på bokmässan.

✔️”Näthatet är överskattat. Svansen av meningsfränder kan vara farligare än svansen av hatare.”

✔️”Det finns inget värde i att läsa en tidskrift som bara gör dig på gott humör.”

✔️Känslan av att inte veta om man kan gå vidare och göra något annat och samtidigt tänka att “när som helst kan allt gå åt helvete”.

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.