Johan Ehrenberg samlar supportrar som andra medieföretag bara kan drömma om

Måndag 1 oktober 2018

 Johan Ehrenberg. Foto Camilla Lindqvist

Förnybar energi. Solpanelerna i ETC:s solpark i Katrineholm har en kapacitet på över 1 000 000 watt.

Återbetalningskrav på 8 miljoner och indraget presstöd är motgångar som torde få den mest viljestarka tidningschef att tappa orken. Men Johan Ehrenberg jobbar på, med ETC-supportrarna i ryggen.

Text: Tim Andersson, Foto: Camilla Lindqvist, Allt om Tidskrifter.

Ur växthusets högtalarsystem kommer en röst:
– Det är en evighetsmaskin, det är en evighetsmaskin…
– Vem är det som sjunger? undrar någon.

Stefan Sundström lyssnar och konstaterar snabbt:
– Johan Ehrenberg.

Växthuset är en del av vänsterpolitiska och miljömedvetna ETC-koncernens solcellspark utanför Katrineholm. Solcellerna har de senaste åren blivit en viktig del av Johan Ehrenbergs företagande, och i dag, under den årliga ”Solfesten”, visas anläggningens paneler och snurror upp för besökare.

Stefan Sundström ansvarar för tomatodlingen i växthuset. Innan han blev avbruten föreläste han om den nu populära grönsakens svåra belägenhet som nyanländ i Sverige på 1700-talet.

Han fortsätter, men blir snart avbruten igen.
– … det är en evighetsmaskin…

Stefan Sundström slår ut med armarna.
– Jag tror att Johan Ehrenberg i sin allvisa nåd bestämt att hans röst ska gå ut över hela Katrineholm!

På annat håll i Solcellsparken inviger Johan Ehrenberg sin ”evighetsmaskin”, ett energihus som under sommaren omvandlar solens strålar till el, och under mörka vintern i stället hämtar värmen från en maskin som lagrar utsläpp i form av biokol.

En kör av miljöentusiaster och allmänna ETC-sympatisörer stämmer upp i sången, som blev en landsplåga 1985. Även om det för varje år kommer allt fler yngre personer hit till Solfesten är de flesta alltjämt i övre medelåldern.

”To old to die young”, står det på en tröja som smiter åt om en kulmage.

Medan den flora av liknande tidningar som uppstod kring ETC på 80-talet har vissnat står Johan Ehrenbergs livsverk kvar, efter motgångar och en serie konkurser. Nyligen firade man 40 år, och utifrån medieplattformen som bas växer verksamheten med ständigt nya skott: ETC mobil, ETC bygg, ETC el, ETC näring, etcetera…

Foto: Camilla Lindqvist

Hur går det till?
Det finns en avgörande förutsättning för alltihop: Rörelsen – alla de supportrar som andra medieföretag bara kan drömma om.
Dels har vi gruppen som lånar ut pengar. Den möjliggör nya projekt. Det dryga dussinet lokaltidningar som ploppat upp de senaste åren har finansierats genom lån på ungefär 2 000 000 kronor vardera, pengar som betalats tillbaka till utlånarna när presstödet kommit. En annan viktig komponent är ETC:s stödgrupp på 2 700 personer, som går in och betalar prenumerationer till intresserade.

Just nu är rörelsen viktigare än på länge. ETC står nämligen inför stora utmaningar, som klyschan lyder. Konkurs, kraxar hoppfulla olyckskorpar högerut.
I slutet av förra året åkte ETC på en rejäl smäll när 15 tidningar fick läggas ned, eftersom de inte nådde upp till presstödsnivån. Johan Ehrenberg förklarar situationen med att TS ändrade sättet att räkna på, så att gåvoprenumerationerna plötsligt klassades som friex. Resultatet blev att andelen friex översteg andelen betalande prenumeranter och därmed underkändes ETC-tidningarna för presstöd. TS själva menar att de helt enkelt gjorde en fördjupad granskning och hittade en systematik i gåvoprenumerationerna som de inte tidigare sett.

I början av sommaren kom ännu en dålig nyhet när ETC krävdes på åtta miljoner av tidigare presstöd. En stödfond har skapats, och hittills har närmare fyra miljoner kronor kommit in.

– Det var ett enormt bakslag. Nedläggningen av 15 tidningar innebär en kostnad på 30–40 miljoner. Det betyder å andra sidan att vi nu kan koncentrera oss på det vi har kvar på ett annat sätt och utveckla det, säger Johan Ehrenberg när jag träffar honom några dagar efter Solfesten på ETC:s bokkafé i centrala Stockholm.
Här på kaféet finns förutom företagets tidningar, böcker och tomater också ETC:s direktimporterade ekologiska kaffe. Vi sitter på pinnstolar – Johan Ehrenberg är rädd för att soffan i kaféets dunklare delar ska förslappa honom.

30–40 miljoner. Har ni dem?
– Nej, varför skulle vi ha det? Det är inte så det funkar. Värdet av det man har bokfört tidigare är borta. När du startar en tidning i Umeå satsar du två miljoner, säger vi. Då har du ett värde på två miljoner. Det är försvunnet. ETC kommer att jobba många år framåt med att höja värdet på bolaget.

Hur gör man det?
– Starta bättre saker, mera saker, starta ETC play. Göra det och det. Man bygger värden, bygger verksamheter.

Om det är någonting som Johan Ehrenberg kan så är det att bygga verksamheter. Han var bara 19 år när han skapade tidskriften Partisano, som två år senare blev den fräcka vänsterrösten ETC. Tidningsmakeriet hade han lärt från grunden. Som självbildad radikalfeminist och socialist valde han att skippa gymnasiet. Sexton år gammal lämnade han Skåne, där han vuxit upp, och flyttade till Stockholm för att jobba på tryckeri.

En ny vänstertidning? ”Det kommer aldrig att gå”, löd gnällmålet, det som i Johan Ehrenbergs liv fått symbolisera den av jantelagen anfrätta kritikerkåren.
Men det gick. ETC:s lite vilda röst växte, med experimentell bildsättning och satiriska grepp. Mot sig hade de ofta både mainstreammedier och mer organisationsbundna vänster-tidningar, där stora bilder kunde anses som flärd, populärkultur som amerikansk imperialism och prenumeranter som någonting man helst inte delar med unga uppstickare.

Johan Ehrenberg

Jobb: Vd för ETC, författare, chefredaktör och socialistisk entreprenör.
Född: 1957.
Bor: Stockholm och Katrineholm.
Familj: Fru och två vuxna barn.
ETC: Tidningarna Dagens ETC, Nyhetsmagasinet ETC, Kloka hem och ETC Göteborg, samt företagen: ETC bokklubb, ETC bokkafé, ETC el, ETC klimatkompensation, ETC kommunikation, ETC mobil, ETC bygg, ETC solpark, ETC tomat, ETC varuhuset, ETC näring, ETC play.

Och så har det fortsatt. Gnällmålet har förföljt honom. Ibland har det fått rätt och då har någon verksamhet gått i stöpet. För det mesta har han dock tystat kritiken.
Solcellspark utanför Katrineholm? ”Det kommer aldrig att gå.”

– Han är en stark pådrivare. Ibland för stark. Han är där framme, men vi är här bakom, så det gäller att dra tillbaka honom hit, så att vi går i takt. Han är otålig, säger Bengt Nordin, chef för parken.

Alla jag pratar med omkring Johan Ehrenberg ger samma bild: han är ett slags outsinlig energikälla. Vännen Monica Hassle illustrerar med en historia:

– Jag var på hans 60-årsfest förra året. Då dansade han oavbrutet från klockan två på eftermiddagen till två på natten. Till techno. Det är hans grej: Öh-öh-öh. Inte sånger, det ska bara dunka.

Prenumerera gratis på vår tidning Allt om tidskrifter och nyhetbrevet som kommer varannan vecka.

Om ETC är en evighetsmaskin verkar Johan Ehrenberg vara den sol som får allting att gå runt. Men inte bara genom energi och kreativitet. Chefsrollen kräver dessutom hårda tag. Medan ETC-medarbetaren Stefan Sundström lämnar växthuset i Solparken för att söka rätt på en svalkande ETC-öl, berättar han att Johan Ehrenbergs entreprenörsanda har ett pris.

– Han är resultatinriktad. Det är det viktigaste med honom. Och sedan så ryker väl en och annan princip på vägen, men det skiter jag i, för han får saker gjorda. Ska jag vara ärlig kan Johan köra över folk. Oj, nu måste jag hålla tungan rätt i mun. Men så här: Han orkar inte med när det bli tvekan och diskussioner och så.

Vad gäller frågan om att köra över folk så är det en bild som, enligt Johan Ehrenberg själv, funnits länge. Han känner inte igen sig i den, men kan se hur den uppkommit.
– När man har makt och säger: ”Du får inte jobba här längre, nu tar vi in facklig förhandling” – det går inte att göra det till någonting demokratiskt. Det är ägarens makt. Och om man inte vill ha det så då ska man inte ha det här jobbet.

Så hur var det med principerna som fått ryka? Stefan Sundström utvecklar inte saken närmare, men själv berättar Johan Ehrenberg om en svår tid på 90-talet, då han försörjde tidningen genom reklamuppdrag.

Var reklamen sådan att du kunde stå för den?
– Nja, det handlade mer om vilka kunder som kunde stå ut med oss. Det hade aldrig Åhléns eller Volvo kunnat göra.

Det blev mest ”politiska förpackningar”, och han kände att han kom för nära Socialdemokratin.
– Jag kom för nära lögnen.

Till exempel gjorde han en reklamkampanj åt LO för att Göran Persson skulle vinna valet 1998. ”Det var jag som räddade Sverige”, hette den, och lyfte fram LO-medlemmar som ”räddat Sverige” genom att uppoffra sin privatekonomi för den åtstramningspolitik som ETC och Johan Ehrenberg tyckte illa om.
Tidningen, som alltid varit hans passion, förvandlades till en verksamhet vid sidan om.

– Det blev för mycket apparat och företag, för lite rörelse. Jag lade ner mer tid på att hitta kunder för att försörja tjugo formgivare än att hitta läsare för att försörja två journalister, rått uttryckt.

Tomatodlingen blev en sorts spinnoff av solcellerna. Det fick plats växthus under dem – och vips drog man igång ETC tomat.

I början av 00-talet gick ETC i konkurs. När man startade om slutade man med reklamen och hittade, efter att ha gjort om tidskriften till en dagstidning, en modell med presstöd, som fungerat fram till nu. Rörelsen som urholkats under 90-talet växte igen.

Och om rörelsen är en förutsättning för ETC så är Johan Ehrenberg en förutsättning för rörelsen.
Inte för att han är avgörande för tidningarnas innehåll eller organisation. Han skriver sina krönikor, det är allt. Men han har genom åren byggt upp en speciell relation till läsarna. I krönikorna vänder han sig ofta direkt till dem med nya idéer. Ibland nappar de, men inte alltid.

– ”Det är så fantastiska grejer som ska göras nu, vill ni vara med?” ”Nej.” ”Skit också!” Om man tittar på den här rörelsen från sidan kan den verka självgående, men så är det inte. Det är ständiga försök och diskussioner. ”Håller ni med om att det är viktigt med solceller? Okej, då gör vi ännu fler”.

Foto: Camilla Lindqvist

ETC:s solpark ligger i Katrineholm, där Johan Ehrenberg är sommarboende.

Tillbaka till Katrineholm och festen. Medan solen skrävlar som mest inför de gapande blå cellerna på tak och väggar, söker jag och Johan Ehrenberg skydd i skuggan bakom ett hus.

– Folk lånar inte ut pengar till ETC, de lånar ut dem till mig och ETC. Men det kommer att förändras. De kommer att se bit för bit att ETC är mycket större än mig. Men än så länge i den här konstiga kändisvärlden är det så att jag har en dominerande roll när vi startar nya saker.

Försöker du förändra det där, att du är den som man lånar ut pengar till, att du är så profilerad?
– Nej.

Gör inte det företaget skört?
– Å ena sidan. Å andra sidan är det vad som gör företaget starkt. Det är en risk. Jag kan ju dö i morgon, då var det ingen bra idé. Håller jag ut i tio år till var det kanske en jättebra idé. Man kan inte planera allt i livet.

Döden, ja. År 2010 fick Johan Ehrenberg beskedet att han har obotlig cancer, kronisk lymfatisk leukemi. Än så länge har han inga symptom, men det vänder fort.

– Det är en så konstig sjukdom. Den tickar på, och så kan den plötsligt tjoffa iväg. Min senaste läkare, som var i min ålder, sade: Vi går i pension tillsammans. Men det vågar inte min nya läkare säga.

Han tänker på döden varje morgon. Inte för att gräma sig, utan för att glädja sig över det liv han ännu har.

– Varje dag, varje kväll. Jag har som en skugga bredvid mig som hela tiden säger till mig: ”Det är ingen idé, du ska ändå dö, skit i det där. Ta ett glas vin.” Och det tror jag alla som har den här typen av sjukdomar känner igen. Men så tittar jag ut genom fönstret och, vänta lite, det är ju sol ute! Fan vad kul.

Solfesten avslutas med ett föredrag av Johan Ehrenberg själv. Han står på en utomhusscen med den där solen i ögonhöjd.

– Nu är du solpanel! ropar någon.

Johan Ehrenberg skojar med publiken, som skojar tillbaka. Det ska handla om klimathotet – eller snarare hur vi kan vända utvecklingen. På pappret låter det torrt och allvarligt, men snarare handlar det om ett slags stand up.
Han inväntar de sista eftersläntrarna.

– Om några minuter ska vi prata om hoppet. Men det får nog komma några fler, annars vägrar jag att prata om hoppet. Då blir det det uteblivna hoppet. Det är ingen idé – det går aldrig, säger han på gnällmål, i en komisk gestaltning av den kritik som alltid följt honom och som nu fått något av dödsskuggans konturer.

ETC har som vanligt mycket på gång. Tidigare i år drog man igång ETC näring, för ekologisk odling. Snart sätter ETC bygg spaden i marken, med klimatsmarta hyresrätter. Och på mediasidan heter den senaste satsningen ETC play, en betalkanal som än så länge mest visar kvalitetsfilm, men snart ska börja producera eget material.

Det finns också andra, stora saker planerade, men de vill Johan Ehrenberg inte avslöja än.
Ska man tro chefen själv är det ingenting som tyder på att solen är på väg ned över evighetsmaskinen ETC.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.