fbpx

“Jag var kvar in i det sista på Metro för att försöka rädda Viralgranskaren”

Tisdag 3 mars 2020

Källkritikbyrån, foto Gustav Gräll

Linnea Jonjons, Åsa Larsson och Jack Werner, grundarna av Källkritikbyrån. Foto: Gustav Gräll.

Gänget bakom den prisvinnande Viralgranskaren startar nu Källkritikbyrån för att göra människor till “självsäkra och medvetna nätanvändare”. Vi ställde tre frågor till Åsa Larsson, journalist och en av grundarna. 

Åsa Larsson, Källkritikbyrån. foto Gustav GrällHur uppstod idén att gå vidare från Viralgranskaren hos Metro till det här projektet och vad har ni för mål med det?

– Jag var kvar in i det sista på Metro för att försöka rädda Viralgranskaren men mötte motstånd från ägarna. Till slut tröttnade jag och tog kontakt med mina gamla kompisar och medgrundare till Viralgranskaren, Linnéa Jonjons och Jack Werner. Tillsammans så bestämde vi oss för att börja om och tänka nytt. När Viralgranskaren kom så blev den ett slags svar på den tidens problem, nämligen att folk inte verkade hejda sig från att dela saker utan att ha kollat dem först. Vi ville kila in oss mellan deras finger och dela-knappen och säga ‘vänta, vet du att det här stämmer?’.

– Det finns fortfarande ett arbete att göra här, men nu för tiden så känner folk väl till vikten av källkritik på nätet. Vi vill utforska dagens problem med vår gemenskap på nätet och möjliga lösningar. Men också fortsätta det här faktagranskande grundarbetet. Målet är att vara som en tjänst man kan höra av sig till om man vill ha hjälp att kolla upp någonting och ett samlande forum för idédebatten kring framtidens källkritik.

Det pratas mycket om propaganda och orkestrerade drev i sociala medier – tror du att det är ett permanent tillstånd med den sortens aktiviteter eller kommer man att kunna stoppa fenomenet långsiktigt? 

– Svårt att svara på men som jag ser det så är det här bara ett ögonblick i tiden som vi ska igenom, allihop. Vissa frågor kommer att vara överspelade om fem år. Det kommer så klart att fortsätta utvecklas tekniska hjälpmedel och på en del ställen kommer säkert lagar och regler att förändra landskapet, men det kommer alltid att finnas ett behov av folkbildning och folkvett på nätet.

Vilken roll spelar traditionella medier i det?

– Traditionella medier tycker jag ska fortsätta att göra som de gör, visa för allmänheten vad bra journalistik är och kanske vara mer öppna. Är du journalist? Gå ut i skolorna och prata om vad du gör. Och är du en investerare så tycker jag att du ska satsa på oberoende medier som ägnar sig åt granskande journalistik.

Läs mer på kallkritikbyran.se.

Text: Fredrik Wass

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.