fbpx

“Jag känner stolthet över att gå ut och sälja journalistik”

Onsdag 25 september 2019

Stefan Lundell

Efter flera år som öppen sajt med främst annonsintäkter som finansiering väljer techsajten Breakit att lansera ett premiumerbjudande till sina läsare. Medgrundaren Stefan Lundell berättar om både satsningen och hans egna försök att rekrytera prenumeranter ur målgruppen.

“Man ska ju gå utanför sin “komfortzon” har jag förstått. Men det här var något helt annat.
Jag hade gått över gränsen och nått en ny lägstanivå i pinsamhet.”

Så beskriver sajten Breakits medgrundare och innehållschef Stefan Lundell sitt möte med en framgångsrik svensk it-entreprenör. Under en branschfest på entreprenörshubben Norrsken i Stockholm försökte Stefan enligt egen uppgift sälja in Breakits satsning på premiumjournalistik till entreprenören som efter viss tvekan valde att tacka ja till erbjudandet. Vi tog ett snack med Stefan för att höra tankarna bakom satsningen.

Hallå där Stefan, vad innebär egentligen Breakit premium?
– Vi vill göra en stor satsning på kvalitetsjournalistik. Vi tillför och allokerar redaktionella resurser till prenumererad journalistik och går live den 7 oktober. Innehållsmässigt kommer vi satsa på “Breakits take” som innebär att vi varje vardag tar ett grepp på den viktigaste tech- och näringslivsnyheten i Sverige. När till exempel Kinnevik säljer många aktier i Zalando – då gör vi en snabbanalys av det några timmar efteråt. Och så gör vi större grepp på olika segment och pratar om de viktigaste frågorna med hårda frågor kring kpi:er och affärsmodeller. Vi kommer även satsa mycket på det vi kallar för affärsskvaller, sånt som är kul att veta men också affärskritisk. Det kan vara obekräftade uppgifter men som vi ändå känner att vi kan publicera. 

Hur ska ni avgöra vad som ska vara låst på sajten i framtiden?
– Det tydligaste inspelet till de som byggt produkten är att vi från redaktionen har två nyckeltal som vi vill använda. Dels är det vilka artiklar som konverterar till köp men också vilka artiklar som prenumeranterna gillar mest. Det nyckeltalet är minst lika viktigt. Det finns risk att stjärnorna blir de som gör artiklar som konverterar och inte de som läsarna är nöjda med. Därför har jag varit noga med att det ska vara det tänket från start. Det är ingen som vet i förväg, man måste bygga upp data och i utgångsläget kommer vi bara ha några hundra prenumeranter så man får vara försiktig med att dra slutsatser. 

Hur ser affärsmodellen ut?
– Prismässigt tar vi 300 kronor i månaden för Breakit premium, och vi siktar på årsprenumerationer. Det som vi nu säljer in är ett erbjudande innan den 7 oktober, där folk får teckna sig för halva priset för ett helår. 

Ni har tidigare endast varit finansierade av annonsintäkter och event. Hur kommer det sig att ni nu väljer att satsa på läsarintäkter?
– Vi har känt att vi först nu börjar nå rätt storlek med nästan 200 000 unika läsare i veckan. Det var inte läge i början att direkt köra ett premiumalternativ. Först ville vi nå ut och få genomslag för vår journalistik, därför kändes det naturligt att komma ut brett. Men det här är ett sätt att bredda produkten. Vi kommer inte stå och falla med vår premiumllösning, det blir som grädde på moset. 

Stefan Lundell animation

Du har ju personligen börjat sälja in premiumlösningen redan nu till kontakter i branschen, inte minst på den branschfest hos Norrsken som du berättade om i din krönika. Hur har reaktionerna från målgruppen varit hittills?
– Jag är golvad över reaktionerna. Folk blir kanske rädda och vill bli av med mig när jag hör av mig i och för sig. Jag ringer runt till kontakter och när jag träffar på folk så berättar jag nyheten om Breakit premium. Bara från i måndags har jag sålt nästan 45 abonnemang och bara en har tackat nej hittills av de jag frågat. Det finns såklart ett element av att jag känner de flesta som jag erbjudit det men vi har ändå doppat tårna i vattnet och sett att det finns ett intresse. Nu kommer vi gå brett och marknadsföra det här och använda bland annat sajten, Linkedin och Facebook som kanaler. Vi har även gjort en del instastorys på när jag säljer erbjudandet.

Är det självklart att du som jobbar på den redaktionella sidan även är med och säljer premiumlösningen?
– Jag känner stolthet över att gå ut och sälja journalistik. Självklart har vi vattentäta skott mellan det redaktionella och kommersiella på sajten, men det känns bra att sälja Breakit. Det känns som att få ett kvalitetsbevis när folk är beredda att betala för det vi gör. De vet inte vad de ska få men de vet vad vi levererat tidigare. Sen är det inte så att våra andra redaktionella medarbetare ska bli telefonförsäljare. Däremot uppmanar vi alla på redaktionen att skicka erbjudandet till sina kontakter. Det är väl det närmaste redaktionen kommer det här kommersiella. 

Hur ser tekniken bakom ut?
– Vi använder Stripe för själva betallösningen och för att hantera prenumerationer. Vi la ganska mycket tid på att välja leverantör, och landade i den lösning som var enklast att integrera med Breakits teknikplattform, som vi har byggt själva.

Text: Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter
Foto: Breakit


Välkommen till Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan!

Kom till Cirkus den 6 november och få tips och framgångsrecept från några av de som lyckats med omställningen men även de som förädlat print som plattform och lönsam affär. Under Tidskriftsdagen kommer vi också granska influencermarknaden, lära oss hur e-handelsjätten Amazon förändrar den svenska mediemarknaden och få tips om hur vi skapar en attraktiv arbetsplats som lyckas behålla sina talanger. På kvällen deltar du i vår stora gala på Cirkus med lyxig trerätters galamiddag och utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier.

Läs mer och anmäl dig. >>

Marika Carlsson Tidskriftsgalan

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.