fbpx

Intervju: Filippa Helmersson – Årets mediesäljare 2016

Onsdag 9 november 2016
Filippa Helmersson blev Årets mediesäljare

På Tidskriftsgalan 2016 fick Filippa Helmersson kliva upp på scenen och motta Tidskriftspriset i kategorin Årets mediesäljare. Sveriges Tidskrifter intervjuar Filippa, som berättar varför hon ser på Bonnier Tidskrifter som ett produktionsbolag – och vad hon ser fram emot mest under 2017.

“Förståelsen för våra användare och deras profiler är enorm vilket gör att vi förstår på vilket sätt vi ska tala till dem.”

Först: stort grattis! Vad gör en bra mediesäljare, kan du nämna ett par vägvinnande egenskaper?

– Behovsanalysen blir allt viktigare och viktigare i och med att varumärkenas universum växer konstant. Det gäller att hitta rätt ben för budskapet som kunden vill förmedla. Genom en gedigen behovsanalys blir det enkelt att guida kunden rätt. Det handlar också mycket om att hitta komplement till redan satta planer, som gör att kampanjen blir mer träffsäker.

Du fick priset bland annat för att du “är innovativ och har skapat nya lösningar för att möta kundernas behov”. Kan du ge ett konkret exempel? 

– Genom att skapa sig själv en förståelse av dagens medielandskap och alla de kanaler som stöttar ett varumärke så kan man skräddarsy lösningar, vilka gör att kundens budskap och utmaningar (KPI:er) kommer till sin rätt. Genom att förstå vem kunden vänder sig till och samtidigt ha en förståelse för alla kanaler och deras unika sätt att kommunicera med mottagaren av budskapet är det enkelt att hitta rätt vägar. Att sätta en grund som kampanjen står på och sedan utgå från den för att tex öka räckvidden eller driva vidare till köp gör det möjligt att skapa stora kampanjer. Till exempel har jag en kund som genom annonssamarbeten i olika kvinnomagasin och sajter ville nå bredare och engagera läsaren och besökaren. Vi kopplade då på bloggsamarbeten, tävlingar, filmer och artiklar som vi på Bonnier Tidskrifter producerade till kunden så att varje unik kanal fick sitt unika budskap. Dessa spred vi sedan vidare i våra sociala kanaler för att öka spridningen. Vi är väldigt duktiga på att förstå vem vi talar till i vilken målgrupp.

Vad utmärker Bonnier Tidskrifter som arbetsplats?

– Det finns bara möjligheter och när vi får förfrågningar så riggar vi oss för att kunna anta utmaningen. Det är mycket speciellt att ha den förmånen att alltid kunna göra en affär möjlig. Det finns också kanaler/varumärken som är otroligt starka vilket gör att vi ofta blir en preferred partner.

Bonnier Tidskrifter landade nyligen ett stort samarbete med Netflix. Har ni något mer spännande på gång framöver? 

– Det går otroligt snabbt och varje vecka dyker det upp nya verktyg och kanaler som gör att vi kan växa med marknadens efterfråga. Jag ser oss som något av ett produktionsbolag som skapar kampanjer till våra kunder. Det unika är att vi också har starka och stora plattformar genom vilka vi kan ta ut kampanjerna. Förståelsen för våra användare och deras profiler är enorm vilket gör att vi förstår på vilket sätt vi ska tala till dem. Det jag ser fram emot mest under 2017 är att ytterligare förstärka vår position på marknaden, vilket vi redan har startat genom Netflix-affären som du nämner. Jag ser fram emot att vi blir det självklara valet.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.