fbpx

Hon vann Årets Journalist: ”Vi jobbar väldigt datadrivet”

Torsdag 19 november 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

VeckoRevyns chefredaktör Irena Pozar utsågs till Årets Journalist på Tidskriftsdagen. För Allt om Tidskrifter berättar Irena Pozar om en modern, datadriven journalistik som baseras på vad målgruppen vill läsa – och höra. Också VeckoRevyns Horoskoppodd var nominerad till Tidskriftspriset i kategorin Årets Ljud & Rörligt.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

Foto: VeckoRevyn

 

Grattis till Tidskriftspriset Årets Journalist, hur känns det?

– Tack snälla, jag är så glad. Det känns jättestort. Det är extra fint att man i prismotiveringen lyfte fram just tjejtidningsaspekten och unga kvinnor.

I juryns motivering står det bland annat att ”med tung journalistik och ett fjäderlätt handlag, har hon fört tonårstjejernas klassiska tidskrift in i 20-talet”. Hur har du gjort?

– Vi jobbar väldigt datadrivet, nästan allt vi skriver om bygger på data om vad vår målgrupp vill läsa om. Det är det moderna sättet att göra journalistik. Vi har också poddar, och var det första svenska magasinet som gjorde en Google Home-app för horoskop. Vi vågar göra nya saker, både med ljud och rörligt och sociala medier.

Vad vet du om VeckoRevyns målgrupp?

– Allt! Men de är precis som alla andra målgrupper, en väldigt komplex målgrupp. Det som är speciellt är att de är långt före alla andra. Vet man vad de gillar, då har man bra koll på vad kommande trender blir.

Hur ser VeckoRevyns affärsmodell ut?

– Vi är annonsdrivna med native och displayannonsering. Vi jobbar också med affiliate och så gör vi med samarbeten med Expressen. Vi skapar journalistik som de vill ha, men som de kanske inte riktigt har möjlighet att skapa in house. Jag föreläser mycket också och drar in pengar som betalar min lön via det.

Hur skulle du beskriva din journalistik?

– Jag är nyfiken på det som händer där jag står och försöker göra journalistik ganska förståelig och lättgänglig utan att för den skull fördumma. Det är vanligt journalistiskt hantverk, men jag väljer att fokusera på saker som kanske inte många skrivit om innan, som till exempel när Frida Olheden och jag gjorde en artikelserie om mäns våld mot unga kvinnor. Siffrorna från BRÅ (Brottsförebyggande rådet) har funnits jättelänge, men det är ingen som har reagerat på det här. Ingen annan har den här målgruppen som den primära i åtanke. Under coronapandemin har vi till exempel skrivit mycket om samma saker som andra mediehus gjort, fast vi gör det alltid med utgångspunkt i unga kvinnor.

Du är en av de yngsta som fått Tidskriftspriset Årets Journalist, är det bland de unga som den bästa journalistiken finns?

– Nej, egentligen inte. Det finns bra journalistik oavsett ålder. Däremot tycker jag det finns en stor lucka på redaktionerna när det gäller kunskapen om unga och vad unga gör och vad unga brinner för och att man kanske ibland misslyckas med att försöka få in den kompetensen också. Man kanske anställer unga stjärnor från journalistutbildningen och sedan stöps de i samma mall som det alltid varit på Aftonbladet, Expressen, DN och SR. Då tappar man det som skulle kunna vara unikt för de nya journalisterna. Det tror jag är en miss.

Hur firade du priset?

– Jag var med Calle (Carl Grape, CTO på VeckoRevyn) och Frida (Olheden) och min son Ted och vi drack skumpa och körde musik quiz och var glada. Vi sjöng och det blev sent. Fast under coronasäkra former, inte på krogen!

 

Irena Pozar

Ålder: 28 år

Bor: Söderort, Stockholm

Familj: Man Johan och son Ted.

Gör: Chefredaktör för VeckoRevyn, krönikör på Expressen och föräldraledig.

Intresse: Kolla på serier, läsa och före corona: att resa. Har cirka åtta timmars skärmtid om dagen, så mycket sociala medier.

Framtidsdröm: Största dröm just nu är att VeckoRevyn ska kunna rulla långsiktigt att det ska kan bli en stabil och långvarig affär som inte ska vara helt beroende av mig.

 

Fakta om VeckoRevyn

VeckoRevyn har i dag ungefär 100 000 unika besökare i veckan och läses av kvinnor i åldrarna 18-36 år.

Livsstilsmagasinet VeckoRevyn grundades 1935 och gavs tidigare ut av Bonnier Magazines & Brands. Printtidningen lades ned 2018 och sajten drivs vidare av Irena Pozars bolag som leasar varumärket VeckoRevyn från Bonnier.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.