Hon ska fixa annonsintäkterna på Bonniers nya magasinsenhet

Torsdag 23 januari 2019

Foto: Mikedelica

Jenny Rahm blir övergripande ansvarig för Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyles gemensamma annonsaffär. Två säljkulturer ska enas och hon ska få fart på annonsintäkterna.

Berätta om ditt nya jobb som Head of Lifestyle.
– Jag blir övergripande ansvarig för annonsaffären för verksamheterna Bonnier News Lifestyle samt Bonnier Magazines & Brands. Det är klart det är en utmaning, men samtidigt så finns det otroliga möjligheter. Det är superkul det här.

Vad har du gjort tidigare?
– De senaste drygt två åren har jag arbetat som Media Manager för Expressen, DN, Dagens Industri, HD och Sydsvenskan där mitt ansvar var att driva strategiska och övergripande samarbetsprojekt för mediebyråer och annonsörer. Innan jag började på Bonnier News var jag försäljningschef på SF Media.

Beskriv den nya annonsorganisationen för Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle.
– Totalt 40 personer, vilket inkluderar primärt säljare men också projektledare och produktionsledare för konceptaffärer, samt för influencers, AD:s, affärsutvecklare och analytiker.

Har alla som tidigare jobbat på avdelningarna fått vara kvar?
– Tre tillsvidareanställda slutade innan samgåendet på grund av arbetsbrist.

Hur ska ni organisera influencerbiten i den gemensamma organi-sationen?
– Influencers finns som en kommersiell produkt endast inom Magazines & Brands. Vi har influencers som skriver för magasinen samt via vårt influencerbolag Tailsweep. Då influencers är en tillväxtmarknad enligt IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik), krävs ett fortsatt stort och dedikerat fokus inom organisationen. På sikt ser jag möjligheten att ha fler representanter från Bonnier News Sales (som också ingår i Bonnier News) som är ute och pratar om influencers.

Är det olika arbetskulturer på Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle?
– Kulturerna skiljer sig en del. Nyhetsredaktioner har öppet dygnet runt, med digitala och interaktiva skärmar överallt, det är hög puls och de är snabba och modiga i sina beslut, vilket också visar sig på annonssidan. Magasinen har längre framförhållning i sin försäljning och kräver mer långsiktig planering. De är mer analoga. Passionen för innehåll och känslan av premium speglar sig i arbetssätt och kultur.

Vad kan ni lära av varandra?
– Bonnier Magazines & Brands har influencers som Bonnier News inte erbjuder i dag. Magazines & Brands har också starka varumärken med premiumkontext. Bonnier News står för räckvidd och en stark digital struktur. Där kommer vi att komplettera varandra och även lära oss av varandra.

Hur har sammanslagningen fungerat?
– Vi har tidigare samarbetat kring gemensamma affärer så vi känner varandra till viss del sedan tidigare. Många är nu hoppfulla kring vad vi kan få ut av varandra. Vi har börjat skapa forum där vi gemensamt träffas och för min del pendlar jag mellan News i Marieberg och Magazines & Brands på Torsgatan.

När flyttar ni ihop?
– Just nu tar vi sikte på april. Jag tror att vissa funktioner kommer flytta över tidigare. Tanken är att vi alla ska flytta till Marieberg.

Vad blir din viktigaste uppgift för att vända den negativa intäkts-trenden för print?
– Att print tappar det vet vi, men vi har också sett hur tidningar samtidigt kan öka antalet läsare, som exempelvis Dagens Industri. Vi ser i olika effektmätningar och i samtal med våra medieköpare att print som medieslag fungerar utmärkt när man vill ha effekt. Vi har fortfarande en stor potential i våra printprodukter. Vi behöver informera om möjligheterna och effekterna, men också paketera print i kombination med våra digitala kanaler.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Att lära mig av Magazines & Brands och förhoppningsvis lyckas skapa en resultatdriven och välmående organisation.

Lite personligt, har du någon okänd talang?
– Kanske inte en talang, men jag är barnsligt förtjust i tryffel, vilket har lett till att jag är riktigt bra på att laga mat med tryffel i. Sedan har jag ett bra minne, kan komma ihåg detaljer och återberätta händelser från förr. Jag har liksom ett galet bra minne.

Text: Matilda Nilsson

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.