fbpx

Hon lanserar nytt magasin mitt under coronakrisen: ”Man måste våga”

Torsdag 3 december 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Chefredaktör Hanna Nova Beatrice går mot strömmen. Under coronapandemins andra våg lanserar hon en ny påkostad printtidning – och hon tror benhårt på satsningen.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

– I kriser har man chans att göra något som är anpassat för en ny tid och skapa något nytt som behövs, säger Hanna Nova Beatrice, grundare och chefredaktör för The New Era Magazine.

Hon slutade som chefredaktör för Residence för ett år sedan och i början av november lanserade hon det nya inredningsmagasinet The New Era Magazine – en internationell tidning om Skandinavisk inredning. The New Era Magazine ges ut fyra gånger per år och första numret innehåller över 220 sidor (!) om inredning, design, konst och hantverk.

Hanna Nova räknar med en kostnad på cirka en miljon kronor för att producera ett nummer, inklusive distributionskostnader.

Tidskriftsleverantören Tidsam och bokförlaget Arvinius sköter distributionen i Sverige och brittiska Pineapple Media distribuerar tidningen internationellt.

– Det är en dyrare produkt, nischad och exklusiv. Därför räcker det inte med en lokal publik för oss, säger Hanna Nova Beatrice.

På grund av pandemin har lanseringen i till exempel USA gått långsammare än planerat.

– Det finns flera svårigheter med att producera magasin under en hälsokris som inte har med ekonomi att göra. Man kan inte gå hem till människor på samma sätt som man är van att göra och man kan inte resa långt. Att välja papper, trycka och bokbinda tar längre tid. Det går färre transporter och internationellt har vissa samhällen haft lock downs och stängt butiker, säger Hanna Nova Beatrice.

Hon har startat ett eget förlag som fått namnet Ted Publishing efter hennes son Ted, 1,5 år. Det är Ted Publishing som ger ut The New Era Magazine.

Tajmingen för tidningslanseringen blev, trots allt, helt rätt, tycker Hanna Nova.

– Hemmet har kanske aldrig varit så viktigt som nu. Vi spenderar mer tid än någonsin hemma, säger hon.

Tidningen säljs främst via butik, men går även att prenumerera på via förlaget. Annonser från till exempel design- och inredningsföretag står också för viktiga intäkter.

– Inredningsföretag som säljer till privata kunder har gått bra trots krisen, säger Hanna Nova Beatrice.

Tidningen är en hybrid mellan en bok och ett magasin, ett rejält hantverk.

Hanna Nova Beatrice har själv investerat i tidningen.

– Det här är inte ett hobbyprojekt utan förlaget ska växa och göra fler tidningar, sidoprojekt och samarbeten. Vi arbetar långsiktigt och det här är första steget, säger Hanna Nova.

Bland annat ska förlaget samarbeta med Stockholm Design Week och göra en tryckt och digital tabloidtidning inför designveckan i februari.

Bakom tidningsproduktionen står, förutom Hanna Nova själv, AD Eleonore Andersson och nästa år ansluter engelskspråkiga redaktören Jonna Dagliden Hunt till redaktionen.

– Vi vill visa att man kan göra en sådan här fantastisk produkt och hitta läsare och ekonomisk bärighet i det.

Hanna Nova Beatrice vill inte berätta alla detaljer om förlagets affärsmodell, men tror benhårt på satsningen.

– Vår expertis är inom design och inredning och vår kommunikation är på engelska vilket är fördelaktigt, säger hon.

Första numret av The New Era Magazine lanserades 5 november.

– Är man lite printnörd svimmar man nästan för att tidningen är så fin. Den är fantastisk att hålla i och bläddra i. Det känns som en bok, säger Hanna Nova Beatrice.

Det första numret har tryckts i 12 000 exemplar. 11 000 har distribuerats till butik och kunder.

– Det har gått över förväntan. Läsare från hela världen hör av sig och hittar till oss, säger Hanna Nova Beatrice om första numret.

Hon vill visa att det lönar sig att satsa på tryckta titlar.

– Många drar ned på kvaliteten för att de tycker att print inte betalar sig. Men jag tror att det är precis tvärtom: ska man göra print ska det vara av väldigt hög kvalitet.

I nästa vecka ska en onlineplattform för The New Era Magazine lanseras. Googlar du på namnet nu kan du få sökträffen: ”New Era”, som är den religiösa gruppen mormonernas amerikanska magasin.

– Det kan så klart bli lite tokigt, men är ingenting som kommer att märkas sedan, när vi fått upp söktrafiken online. Vi kommer inte stå i samma tidningshyllor så jag bekymrar mig inte. Det finns ingen religiös underton i det vi gör. The New Era är ett fantastiskt namn, vi kommer inte byta.

Hanna Nova Beatrice har stor erfarenhet av att leda design- och inredningstidningar, bland annat från Plaza Interiör och Form. Senast var hon chefredaktör för Residence och under sin tid där initierade hon även Aller medias första engelskspråkiga tidning: My Residence. Att göra The New Era Magazine är hennes drömprojekt.

– The New Era Magazine är det tyngsta jag gjort. Tidningen väger ett kilo (!) och har fantastisk färgåtergivning. Det är en sådan lyx att få trycka på ett superproffsigt tryckeri och verkligen ta ut svängarna i hela paketeringen.

Tidningen trycks på TMG i Bromma.

 

Hanna Nova Beatrice

Ålder: 45 år.

Gör: Chefredaktör och ansvarig utgivare för The New Era Magazine.

Familj: Man och tre barn.

Bor: Stuvsta i Stockholm.

Intressen: Design, print och kommunikation.

Framtidsdröm: Hitta ett sätt att driva ett litet förlag på nya sätt.

Tips till dig som vill dra i gång nya projekt under kristider: ”Jag har alltid tyckt det är en bra tid att göra saker när man står inför förändringar. Det är en bra tid att våga göra saker. Men stirra dig inte blind på alla kalkyler, att lansera nu är att lansera i total ovisshet – man måste bara våga.”

 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.