fbpx

Hon lämnar Forskning & Framsteg för att segla jorden runt: “En annorlunda värld”

Torsdag 22 oktober 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

 

Forskning & Framstegs chefredaktör Viveka Ljungström slutar i vår. Hon ska förverkliga en annan dröm, att segla jorden runt.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
Foto: Lena Granefelt

Varför slutar du som chefredaktör för Forskning & Framsteg?

– Jag och min man ska segla länge, förhoppningsvis jorden runt, säger Viveka Ljungström, som också är ansvarig utgivare och vd för populärvetenskapliga tidskriften Forskning & Framsteg.

Hur känns det att lämna tidningen?
– Det klart att det är tråkigt, men jag har haft turen att få arbeta på båda mina drömjobb: det ena som chefredaktör för Allt om Trädgård (2010-2016) och det andra som chefredaktör för Forskning & Framsteg. Men nu har jag fattat beslutet att genomföra en annan dröm. Min man går i pension och vi har vuxna barn. Det är många som sagt till oss att “åk nu, innan ni får barnbarn”.

Vad är du mest nöjd med från din tid som chefredaktör på Forskning & Framsteg?
– Det känns bra att jag lämnar en tidning med en solid ekonomi. Den tryckta upplagan har inte sjunkit på två år och digitalt har vi fördubblat antal besökare. 

Hur har Forskning & Framsteg märkt av coronapandemin?
– Det finns ett ökat intresse för viss vetenskapsjournalistik, särskilt om covid-19. Trafiken på sajten har ökat, även om vi inte ser samma skillnad på den tryckta upplagan. Vi är en liten specialiserad redaktion så det går bra att jobba hemifrån, men det är jättetråkigt. 

I februari skulle Forskning & Framsteg prova att distribuera två nummer vid kassorna tillsammans med Aftonbladet. Hur gick det med samarbetet?
– Vi tyckte speciellt första numret gick jättebra, men för Aftonbladet var det inte tillräckligt bra. Det andra numret kom precis samtidigt som covid, när folk slutade handla helt. Det blev ingen fortsättning, men det är mycket som inte blev som det var tänkt i våras.

Vad har du för planer efter långseglingen?
– Jag har inga planer för det. Jag vet inte om jag är borta i ett eller sju år. Det kommer att vara en annorlunda värld när vi kommer tillbaka. Jag planerar att frilansa under resan när vi är i land, vilket säkert är en större del av tiden. Jag ska äta middag med ELLEs tidigare chefredaktör Eva Abrahamsson och fråga ut henne om allt. Hon sade också upp sig från ett skitbra jobb mitt i livet och seglade jorden runt i sju år. Jag har henne som förebild.
Personligt 
Viveka Ljungström
Ålder: 53 år
Bor: På Södermalm i Stockholm.
Familj: Man, tre vuxna barn och två bonusbarn. 
Gör: Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd för Forskning & Framsteg. 
Intressen: Segling, trädgård och fotografering. 
Aktuell: Lämnar Sverige för en jorden runt-segling i april 2021.
Fakta om Forskning & Framsteg
Populärvetenskapliga tidskriften Forskning & Framsteg ges ut av en stiftelse utan vinstsyfte. Tidningen finansieras av prenumerationsintäkter från papperstidningen, men får också bidrag från bland annat Vetenskapsrådet, Kungl. Vetenskapsakademien och Stiftelsen för strategisk forskning. Forskning & Framsteg har en printupplaga på cirka 26 000 och utkommer med tio nummer per år. Viveka Ljungström har varit chefredaktör för tidskriften sedan mars 2018 och kommer jobba kvar till mars 2021. Tidigare chefredaktörer är Eric Dyring (1966-1978), Björn Fjæstad (1979-2010) och Patrik Hadenius (2010-2018).

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.