Hetaste nya digitala satsningarna inom fackförbundspressen

Onsdag 3 april 2019

Tunga journalistiska granskningar och en Facebookgrupp där Sveriges värsta (och roligaste) byggmissar samlas. Nästa vecka delas Fackförbundspressens journalistpriser ut. Här är alla nominerade för Bästa digitala satsning.

Nya databaskunskaper bakom grävjobben

Foto: Magnus Liam Karlsson

Arbetet har höjt redaktionens digitala kompetens inom dataresearch och programmering och använt de nya databaskunskaperna för att göra journalistiska avslöjanden. I år är tidningen nominerad i fyra kategorier till Fackförbundspressens journalistpris.

– Vi har jobbat hårt på att bygga upp Arbetets digitala kompetens. När vi hade möjlighet att rekrytera en ny reporter sökte vi specifikt någon med databaskompetens. Vi har också gett flera reportrar möjlighet till kompetensutveckling, säger Yonna Waltersson, chefredaktör på Arbetet.

För Arbetet är målet att omsätta databaskunskapen i tung nyhetsjournalistik och avslöjanden.

– Det har vi lyckats med till exempel i granskningar om att allmän visstid är lika vanligt i röda som blå kommuner och att det finns kommuner i landet där matchningsföretag kan vara hur dåliga som helst. Det jobbet har vi också blivit nominerade för i kategorin Bästa avslöjande.

Har ni fler storslagna digitala planer?

Vi är mitt inne i en stor omgörning av vår papperstidning och i arbetet ingår att vi lägger upp strategier för att vi ska nå ut mer effektivt i våra olika kanaler. Nu har vi lagt grunden för vår datajournalistik och den kommer att vara en väsentlig del av vårt journalistiska DNA i framtiden. 

Varför tycker du att ni på Arbetet bör vinna? 

– Vår satsning har utvecklat arbetsmarknadsjournalistiken med granskningar av svensk arbetsmarknad som aldrig tidigare gjorts. Både arbetsmetoden och de tunga nyheter som den lett fram är så klart värd att få pris.

Fakta: Arbetet

Nominerad för Bästa digitala satsning: Arbetets satsning på dataresearch och programmeringskunskaper.

Resursåtgång: Fler arbetsveckor. Tre av reportrarna är nu utbildade i datajournalistik, en till håller på att utbilda sig. En av reportrarna harockså gått flera kurser i programmering.

Läsarreaktioner: Både bland läsare och andra medier får journalistiken genomslag.

Är också nominerad för: Bästa kommenterande text, Bästa avslöjande (tillsammans med Sekotidningen) och Bästa berättande text.

Klantigaste byggmissarna kan vinna pris

Foto: Madeleine Andersson

Byggnadsarbetaren startade gruppen Facebookgruppen “Byggmissar – klantigast i Byggsverige”. Den har över 27 000 medlemmar och fortsätter växa och generera humoristisk journalistik. Nu är gruppen nominerad för Bästa digitala satsning.

– Vi måste hitta våra läsare för de finns i sina filterbubblor, som ofta är yrkesrelaterade. Det var så vårt jobb med den här gruppen startade – och det har blivit en framgång för oss och ett sätt att få kontakt med våra läsare, säger Isabella Iverus, chefredaktör på Byggnadsarbetaren.

Gruppen är inte ens ett år, men har fullkomligt exploderat, menar hon.

– Den har över 27 000 medlemmar och den fortsätter att växa.

Vilka publiceringar har ni kunnat göra tack vare satsningen?

– Vi får många bra uppslag och idéer till saker vi bör titta på och ibland granska, men mest är det de roliga vardagsmissarna vi skriver om. I vintras gjorde vi en digital adventskalender med byggmissar och sedan fick läsarna rösta på Årets byggmiss.

Vinnaren blev Jimmy Bjellder som fotat trälister.

– Man hade pluggat listerna helt slumpmässigt. De som gjort jobbet var inkallade som experter, men de hade bara tagit träbitar och tryckt in. Den lilla detaljen blev jätterolig.

Läs Byggnadarbetarens artikel om vinnaren av Årets byggmiss 2018. 

Har ni fler storslagna digitala planer?

– Det har vi nog, men de är inte konkreta än.

Varför tycker du att ni på Byggnadsarbetaren bör vinna?

– Vi har ökat vårt digitala läsande med 43 procent från förra året. Det är absolut värt ett pris i sig. Jag är glad över den kreativitet och innovationsförmåga som reportrarna visar inom det digitala området. Jag är också stolt över den här redaktionen som orkar, vill och kan satsa så för att utvecklas.
 

Fakta: Byggnadsarbetaren

Nominerad för Bästa digitala satsning: Facebookgruppen “Byggmissar – klantigast i Byggsverige”

Resursåtgång: Liten. Det ger mer än det kostar i tid. Det är byggarna själva som driver det här. De både filmar och fotar, och skriver korta inlägg. Vi administrerar gruppen och gör journalistik av detta.

Läsarreaktioner: “Mycket. Det här är jätteroligt.”

Kommunalarbetaren satsar på digital läsarnytta 

Kommunalarbetaren tog reda på vilka artiklar som blev lästa på nätet – och gjorde journalistik och användbara funktioner utifrån de nya kunskaperna. Nu kan tidningen vinna pris för Bästa digitala satsning.

– Vi har analyserat vilka sidor som har mest söktrafik och gjort en lista på cirka 200 artiklar. Med det som grund har vi jobbat fram en lång lista med ämnen där vi kan producera nytt och bättre journalistiskt material. Den försöker vi nu beta av, säger Simon Rothelius, digital redaktör på Kommunalarbetaren.

Men det är inte allt. Kommunalarbetaren har också omvandlat journalistik till två informationstjänster.

– Vi har lanserat en tjänst där läsarna kan jämföra medellöner i alla kommuner och regioner inom ett stort antal kommunala yrken. Och startat en annan tjänst som uppdateras inför varje storhelg där läsare, som ska jobba, kan se precis vad de får i ob-tillägg.

Båda tjänsterna är utvecklade i Javascript av Kommunalarbetarens reporter och grafiker Elin Steen. Lönekartläggningen har också resulterat i en lång rad artiklar.

Har ni fler storslagna digitala planer?

– Vi jobbar vidare med vår lista med idéer och kommer att publicera fler instrumentella jobb under våren och sommaren. Löne- och ob-tjänsterna ska utvecklas med nya funktioner. Inom kort lanserar vi flera nischade nyhetsbrev och en spännande poddsatsning. Dessutom har vi startat en bokcirkel på Facebook.


Varför tycker du att ni på Kommunalarbetaren ska vinna?

– För att det som vi gjort har så konkret läsarnytta.

Fakta: Kommunalarbetaren

Nominerad för Bästa digitala satsning:Redaktionens arbete med datadriven instrumentell digital journalistik.

Resursåtgång: Stor. Två av reportrarna jobbade i månader med att samla in och bearbeta material. En reporter/grafiker jobbade i veckor med visualiseringen.

Läsarreaktioner: Många i sociala medier.

Är också nominerad för:Bästa berättande text.

 

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

 

Se alla nomineringar till Fackförbundspressens journalistpris. Vinnarna utses på Fackförbundspressens dag den 11 april.

 

Prenumerera gratis på nyhetsbrevet här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.