Helle Klein: ”Vi kommer fortsätta ta rygg på makthavare”

AktuelltNyhetsbrev 14 april
Helle Klein: ”Vi kommer fortsätta ta rygg på makthavare”
Helle Klein blev på onsdagen omvald som ordförande för Sveriges Tidskrifter. ”Vi går nu mer mot att bli en kunskapsorganisation. Vi ska också bli ännu vassare inom lobbying”, säger hon.

Helle Klein, omvald för tredje gången, varför vill du fortsätta som ordförande?
– Det är ett angeläget uppdrag, det är viktiga frågor och det är ett roligt och bra gäng som jag jobbar med. Jag tror att den här typen av uppdrag tar man inte bara för ett år, man måste hinna bli varm i kläderna. Jag trivs med Sveriges Tidskrifters vd (Kerstin Neld) och det är bra och kunniga människor i styrelsen. Jag är mycket glad över att Ann Henriksson (vd för LRF Media) blir vår nya vice ordförande. Vår bransch står inför en spännande omvandling och vi kan lära oss mycket av varandra. Vi kommer köra hårt under 2021.

Hur ser du på Sveriges Tidskrifters roll framöver?
– Vi är en medlemsnära organisation som ordnar mängder med seminarier och utbildningar för alla inom vår bransch, inte bara för chefredaktörer och vd:ar. Att vara en lärande organisation är jätteviktigt. Vi har en delningskultur inom organisationen där allt från stora till små aktörer deltar och är starka. Jag har varit med och hottat upp lobbyarbetet och vi kommer fortsatta att ta rygg på makthavare. Det är ett viktigt spår för tyvärr glöms ofta tidskrifterna annars bort när makthavarna diskuterar mediepolitik.

Hur har det speciella verksamhetsåret 2020 varit?
– Det har varit ett speciellt år för alla i mediebranschen. Som vd och chefredaktör för Dagens Arbete skickade jag hem personalen i mars förra året och har inte sett dem fysiskt sedan dess. Men för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter har pandemin samtidigt inneburit att vi fått enormt många deltagare på frukostseminarier och webbinarier. Det är enklare att bara koppla upp sig och vara med. Under året har vi också stakat ut mer av vår framtidsstrategi. För några år sedan ville vi slå ihop oss med TU (Tidningsutgivarna) men de var inte mogna för det tyvärr. Vi går nu mer mot att bli en kunskapsorganisation. Vi ska också bli ännu vassare inom opinionsbildning och lobbying. Det har varit ett förfärligt pandemiår ur mänsklig synvinkel, men för Sveriges Tidskrifter har det ändå varit ett bra år.

Sedan januari är du tjänstledig från Dagens Arbete, vad ska du göra nu?
– Jag har varit chef sedan jag var i 25-års åldern. Efter åtta år som chef på Dagens Arbete kände jag att jag hade ett behov av en andningspaus. Jag har också blivit utsatt mycket hat och hot så jag behövde hämta andan. Jag läser in mig på kvinnohistorien nu. En gammal släkting Helena Klein blev 1926, mot alla odds, den första kvinnliga sanatorieöverläkaren i Sverige. Hon jobbade på Sanatoriet i Garphyttan och var aktiv inom kvinnokampen. Jag läser hennes dagböcker och studerar mycket 1920-1930-tal på Kungliga biblioteket nu. Vi får se om det blir en bok av detta.

3 viktiga frågor för tidskriftsbranschen

Helle Klein listar tre viktiga lobbyfrågor för Sveriges Tidskrifter under 2021:

1. Mediestödet.
”Sveriges Tidskrifter kommer fortsätta hamra in hos makthavarna inom kulturpolitiken att mediestödet även måste gå till samhällsbärande journalistik i tidskriftsform.”

2. Distributionen.
”PostNord har höjt distributionspriserna enormt och samtidigt inför de det galna med varannandagsutdning, vilket drabbar våra medlemmar. Vi kommer fortsätta att lobba för att staten reglerar distributionen av tidningar och tidskrifter eftersom det är en samhällsbärande uppgift. För det måste PostNord får stöd – eller så måste branschen få stöd.”

3. Upphovsrätt och publishers´ right.
”De två nya EU-direktiven DMA (Digital Markets Act) och DSA (Digital Service Act) kommer att bli enormt viktiga. Det behövs en bättre balans mellan medier och nätjättar. Det här borde vara en given fråga att samarbeta kring. Här borde Sveriges Tidskrifter, TU och andra delar av mediebranschen fungera som en gemensam kraft. Google och andra nätjättar är experter på är att spela ut oss mot varandra och skriva egna avtal med de som är stora och starka och det sabbar för hela branschen.”

Text: Matilda Nilsson
Foto: Göran Segeholm

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad
    Lyssna på Tidskriftspodden
    Sveriges Tidskrifters Fredrik Wass bjuder in olika mediepersoner som varannan vecka tar tempen på branschen och spanar om händelser och trender i mediebranschen.
    Lyssna direkt här eller i din poddspelare

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här