fbpx

Guldspadevinnaren tipsar: Så gör du ett lyckat gräv

Onsdag 18 april 2018

Kerstin Lundell Foto: Christian Örnberg

Tidskriftsjournalisten Kerstin Lundell vann nyligen sin andra Guldspade. Till Allt om Tidskrifter ger hon sina bästa grävtips – och hyllar den grävande journalistikens dolda hjältar. (Foto:Christian Örnberg)

Sin första Guldspade fick tidskriftsjournalisten Kerstin Lundell för granskningen av Lundin Petroleum i boken Affärer i blod och olja från 2010. I lördags prisades Kerstin Lundell på nytt – för grävjobbet i miljötidskriften Sveriges Natur om slutförvaret av kärnavfall.

Guldspaden delas ut av Föreningen grävande journalister och är ett av Sveriges mest prestigefyllda journalistpris.

– Jag blev så förvånad. Jag hade lyssnat på konkurrenterna (Dagens Arbete och Faktum) och tänkte att det är väl bra med en (Guldspade). Det känns lite konstigt fortfarande faktiskt, säger Kerstin Lundell till Allt om Tidskrifter.

Hennes granskning av hur Strålsäkerhetsmyndigheten mörkade risker med slutförvaret i Östhammar tog ungefär två månader att genomföra.
– Undersökande journalistik får genomslag. Sverige Natur bestämde sig för att satsa stort och det fick genomslag i flera medier.

Kerstin Lundell jobbar halvtid för miljötidningen Miljö&Utveckling och frilansar för Naturskyddsföreningens tidning Sveriges Natur resten av tiden. Genom hela grävjobbet hade hon Sveriges Natur i ryggen.

– Redaktionen satsade på presentationen. Det gäller att få andra redaktioner att haka på. Man kan inte bara sitta där i ett hörn och publicera och tro att det räcker med det, säger Kerstin Lundell.

3 tips för ett lyckat gräv

1. Var envis!

2. Backa inte för att läsa jättetråkiga dokument.

3. Ta hjälp. Se till att den som ska publicera har uthållighet också. Sitt inte och gräv ensam på din kammare. Det är bra att ha bollplank.

Hon beskriver de dokument som hon fick tillgång till under granskningen som förstklassiga. I hennes uppdrag låg att verifiera att de var äkta.

– Källskydd, källskydd, källskydd … det är det metoden handlar om. Man vill få folk att lita på en helt enkelt. Redaktionen förstod vidden av källskyddet. Och sedan måste man trots hemlighetsmakeriet på något sätt få bekräftelse på att materialet är äkta. Man får hitta på sätt att bekräfta det. Det är lite trick här och där.

Kerstin Lundell vill dela strålkastarljuset med Sveriges Naturs redaktör Malin Crona som redigerade hennes texter och chefredaktör Ylva Johnson. Hon hyllar också “de som man inte får nämna”.

– De hemliga källorna är jätteviktiga. De är den grävande journalistiken dolda hjältar. Människorna som avslöjar missförhållanden på det här sättet är helt fantastiska, men de vinner inte mycket på det. De utsätter sig, medan journalisterna får priser och solar sig i glansen.

På senare år har Kerstin Lundell märkt att fler efterfrågar grävande journalistik.

– Arbetsmarknaden för journalistik är jättedålig, men just den grävande journalistiken har fått ett litet uppsving.

Vad har hänt med slutförvaret sedan din granskning?

– Själva miljöfrågan med kärnavfallet är i vänteläge (hos regeringen). Mark- och miljödomstolen godkände inte förslaget om slutförvaret i Östhammar.

Av: Matilda Nilsson

Vill du veta mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Allt om tidskrifter för fler intressanta intervjuer, omvärldsbevakning och trendspaning. Det är gratis.

Guldspadevinnaren i kategorin Magasin
Läs en sammanfattning av Sveriges Natur granskning om kärnavfallet här.

Fler Guldspadar
Breakit vann Guldspaden i kategorin Nytänkare för sin live-wallraff som cykelbud. Här hittar du fler av årets Guldspadevinnare.

 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.