Fyra punkter för att lyckas med din konvertering

Måndag 8 april 2019

På fredagens Digifrukost gästades vi av Björn Lorentzi, som jobbar som konsult på Media 720. I början av året arrangerade Adviser i samarbete med Sveriges Tidskrifter en AW, där Björn framtidsspanade och ett starkt råd var då att alla redaktioner borde satsa på en CRO/konverteringsansvarig under 2019. För att skapa intäkter i en digital medievärld är konverteringsfrågan avgörande. Arbeta utifrån ett tydligt syfte och mål med de digitala kanalerna, och fokusera på en kanal i taget till att börja med. Där någon ansvarar för att hålla koll på siffrorna och utefter vad som fungerar driva frågan och peka ut riktningen.

Kollar vi bakåt i tider, är konvertering egentligen inget nytt då det innefattar hur en artikel byggs upp med ingress till hur butiker inom handel ser ut för att locka till köp. Skillnaden på då och nu är att ett nytt namn har tillkommit för att matcha vår digitala närvaro.

I en digitalvärld innebär konvertering att en webbplats är uppbyggt på ett sätt som enkelt styr besökaren dit man önskar. Detta kan innebära att läsa en artikel, ta kontakt, köpa en produkt eller registrera sig för nyhetsbrev eller prenumeration.

Faktorer som att skapa enkel navigering, bra landningssida eller en webbplats som är optimal i alla visningsenheter är alla beståndsdelar som bidrar till en ökad konvertering. Men även färgval, erbjudanden, eller rubriker är konverteringskunskaper som är nödvändig för att lyckas.

Fyra punkter för att lyckas med din konvertering

  • Definiera vad som önskas åstadkommas och skapa mål utifrån det, undvik att ha för många.
  • Planera arbetsprocessen och vad det ska leda till, som exempelvis öka prenumeranter på nyhetsbrevet eller antalet betalande läsare.
  • Identifiera varje steg och sätt fokus på det.
  • Det är kul med siffror, gör det lustfyllt och hitta metoder och kreativa processer för att använda den mängden data som vi idag besitter.

 

Text och Bild: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.