fbpx

Fyra chefredaktörer om att göra tidningen hemifrån

Onsdag 27 maj 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Köksbordet därhemma blev plötsligt arbetsplats – för hela familjen. Fyra chefredaktörer berättar om upplevelsen av att jobba hemifrån.

Text: Karin Persson och Tim Andersson, Allt om Tidskrifter
Foto: Samuel Unéus

Susanna Lundell, Kommunalarbetaren
Hemma hos Susanna Lundell samsas tre stycken hemmajobbare just nu.
Köksbord istället för skrivbord. Familj istället för kollegor.

”Jag arbetsleder redaktionen på distans och vi har fått ta ett digitalt kliv framåt. Det mesta fungerar bra, särskilt vårt digitala arbete. Med papperstidningen är det lite svårare. Vi är vana vid att sätta upp alla sidor på en vägg, nu får vi titta på skärm.

Vår största läsargrupp är undersköterskor. Vi har även barnskötare, personliga assistenter, räddningstjänst. De är otroligt berörda av situationen. Vi försöker göra relevant journalistik för den här gruppen. Vilka rättigheter har de, måste de jobba även om de inte har rätt skyddsutrustning, vad kan hända med deras semester?

Det är svårare att skicka ut en reporter eller fotograf, både för att arbetsplatser säger nej och för att vi måste överväga riskerna för våra utsända. En måndag var åtta av sjutton på redaktionen borta på grund av sjukdom eller vab. Det blir ett annorlunda läge, men jag tror att alla lägger i en extra växel när det blir så här. Som journalist tycker man också att det är spännande när något unikt händer.

Andra tidningar skriver mycket om sjuksköterskor och läkare, men få skriver om våra grupper. Vi har fått en fantastisk ökning digitalt. Vi hade bra siffror innan, men nu har vi haft all time high flera veckor i rad. Det visar att det vi gör behövs.

I min familj jobbar tre av fyra hemifrån: jag, min man och min son som går i gymnasiet. Vi bor i en fyra och roterar runt mellan rummen, och så ses vi förhoppningsvis och äter lunch tillsammans.”

Jonas Fond

Jonas Fond, chefredaktör för Skolvärlden, har videomöte med kollegorna.

”Vi sitter alla på var sin kammare och det är den stora utmaningen. Vi är vana vid att sitta vid en desk, prata rakt ut och få snabba svar. Den biten blir trög nu. Jag tror att jag drar mig för att ställa frågor för att det innebär att telefonen måste upp, ett mejl ska skrivas eller team behöver kopplas in.

Jonas FondFör egen del jobbar jag nog mer nu än tidigare, eftersom min normala restid på en och en halv timme har blivit arbetstid i stället. Jag har blivit mer fokuserad och sitter hela dagen, men jag borde bli bättre på att ta den dagliga coronapromenaden.

Vi har ett enormt sug efter artiklar, siffrorna har gått i taket under den här perioden. Vi märkte direkt, under första veckan då alla uppmanades att sitta hemma, att det tog fart på riktigt. Många vill läsa personliga texter av bloggare som skriver utifrån sitt perspektiv och sitt hjärta. Raka nyheter, som när gymnasieskolorna skulle gå över till distansundervisning, blir också stora.

Vi skickade ett nummer till tryck i morse och där såg annonseringen ut som vanligt. Till nästa nummer vet jag inte hur försäljningen ser ut. En viss oro finns så klart. Samtidigt kan man tänka sig att exempelvis digitala läromedelsföretag vill annonsera mer nu.”

Jennie Sandberg

Jennie Sandberg, chefredaktör för Måbra, jobbar hemma med sällskap av sambo och fyra barn.

”Eftersom vi skriver medicin- och hälsorelaterat material hade vi kornet på coronaviruset tidigt. Vi hade förberett oss på hemarbete redan en vecka innan beslutet togs på Aller. Vi är vana vid att jobba på distans, men har ju aldrig någonsin varit borta från redaktionen allihop samtidigt. Vi har aldrig heller tidigare arbetat med den här typen av snabba nyheter. Vi försöker att parera det här på ett hållbart sätt, bland annat genom att visuellt och konceptuellt isolera coronabevakningen.

Samtidigt håller vi just nu på och ställer om till ett digital first-flöde. När det här hände skulle vi precis börja sjösätta de nya strategiska fundamenten. Det arbetet pågår trots de extraordinära omständigheterna.

Jag har fyra barn och en sambo som springer runt här hemma. Vi är alltså sex stycken som vill ha lunch, uppmärksamhet och läxläsningshjälp mellan Teams-möten och innehållsproduktion. Det är lite speciella dagar men det fungerar. Femåringen Frank bygger mycket lego.”

Fredrik Brändström

Fredrik Brändström, chefredaktör för Vagabond, har fixat en lite mer ergonomisk arbetsplats med hjälp av en boktrave.

“Hela redaktionen jobbar hemma. Det är ingen stor omställning egentligen, eftersom vi är vana vid att arbeta självständigt och även hemifrån. Men visst har vi fått utveckla vårt arbetssätt digitalt. Om vi tidigare mest hördes på mejl, Slack och över telefonen, blir det nu mycket videomöten. Och visst saknar vi att ses fysiskt för att spåna och diskutera saker.

Fredrik BrändströmVad gäller innehållet i tidningen så skickade vi ett nummer till tryck precis innan coronakrisen bröt ut. Där hade vi Mallorca på omslaget… Just nu går allt väldigt snabbt – det man skriver i ett nummer kanske inte gäller tre veckor senare. Men vi använder sociala medier och webben mycket, inte minst för att kommentera den aktuella utvecklingen kring resandet. Där har vi fått en ny funktion och kan förstärka kontakten med våra läsare.

För tillfället jobbar vi med en Sverigespecial. Den hade vi planerat redan innan krisen, så det var bara ren tur. Sverigeresandet har varit en trend under några år, men nu kommer numret extra lägligt. Samtidigt bygger resetidningar mycket på drömmar. Även om människor för tillfället inte har för avsikt att ens lämna stan kommer många alltid att vilja drömma om resor. Det kan vara skönt med verklighetsflykt.”

 

Läs mer: Så påverkar pandemin tidskrifternacorona illustration Allt om Tidskrifter

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.