FÖRTYDLIGANDE: Sveriges Tidskrifters hållning när det gäller uppdragspublicering och content marketing.

Måndag 18 mars 2019

 

 

 

Sveriges Tidskrifter har medlemmar av många olika slag. Bland våra 360 medlemstitlar finns allt från små kulturtidskrifter till de största kommersiella magasinen. Våra medlemmar utgörs av tidningar som ägs av kommersiella aktörer såväl som fackförbund och ideella organisationer eller stiftelser. Produktionen av publikationerna sker också på olika sätt; ibland av anställd redaktion, ibland av frilansare och ibland av en byrå som producerar tidning på uppdrag.

Sveriges Tidskrifter har ingen åsikt när det gäller vilken produktionsform som är bäst. Sveriges Tidskrifter som organisation värnar alla sina medlemmar oavsett om tidningen produceras på uppdrag eller av en anställd redaktion. För oss är alla medlemmar lika mycket värda. Det märks till exempel när vi årligen delar ut det prestigefyllda Tidskriftspriset. Där tävlar och belönas titlar som är producerade av anställda redaktioner på förlagen sida vid sida med titlar producerade på contentbyråer. Flera av våra medlemsförlag har också uppdragspublicering som ett viktigt verksamhetsområde.

De senaste veckorna har utgivningen av Lärarförbundets tidningar diskuterats i olika forum. För många inom organisationspressen är detta en angelägen fråga. Sveriges Tidskrifters styrelseordförande Helle Klein har i ett inlägg på sin privata Facebooksida uttryckt åsikter om hur fackförbundets tidningar nu ska produceras. Dessa är hennes privata åsikter och speglar inte något beslut fattat av Sveriges Tidskrifter. Helle Klein är chefredaktör för Dagens Arbete och har under många år debatterat organisationspressens situation. Men Sveriges Tidskrifter tar som branschorganisation inte ställning till hur tidskrifter ägs eller produceras. Vi välkomnar alla sorters medlemmar i vår organisation så länge de har en ansvarig utgivare och följer de pressetiska reglerna.

– Jag debatterar många olika frågor dagligdags, inte minst i sociala medier. Jag har som chefredaktör för Dagens Arbete ett starkt engagemang för fackförbundspressen. Mina åsikter när det gäller uppdragspublicering och content markering är helt och hållet mina egna och inte Sveriges Tidskrifters hållning, säger Helle Klein. Jag är ledsen om mitt Facebookinlägg har kunnat missförstås som ett uttalande för Sveriges Tidskrifters räkning.

– Jag vill också betona att min kritik gäller Lärarförbundets hantering av sina tidningar och riktar sig inte på något sätt mot contentbyrån Make Your Mark. Det är en av Sveriges proffsigaste contentbyråer som för övrigt vann pris vid Tidskriftsgalan i höstas. Jag har själv använt mig av olika contentbyråers tjänster. Sveriges Tidskrifter har lagt ut sin tidning på A4 till stor belåtenhet. I debatten har jag pekat på skillnaden mellan content marketing och granskande journalistik. Jag anser att här finns en grundläggande skillnad. Om det kan man ha olika åsikter. Sveriges Tidskrifter välkomnar tidskriftsmedlemmar i alla genrer.

– I ett föränderligt medielandskap är Sveriges Tidskrifters självklara mål att som branschorganisation förstå medlemmarnas utmaningar och stötta dem oavsett hur de valt att organisera sin verksamhet, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.