fbpx

“Förstår att det väcker frågor när man får en gammal tidning av sin bank”

Torsdag 10 oktober 2019

SBAB:s utskick med Situation Sthlm

Sedan 2015 samarbetar tidningen Situation Sthlm med banken SBAB. Nyligen fick ett antal SBAB-kunder ett kuvert från sin bank med “Noll rum och soppkök” samt “En tidning som tak” tryckt utanpå och ett tidigare nummer av Situation Sthlm inuti. Pia Stolt, vd Situation Sthlm och Viktoria Andersmats, ansvarig projektledare hos SBAB, berättar om tankarna bakom satsningen.

Pia StoltPia Stolt, hur ser samarbetet med SBAB ut?
– SBAB är en av våra största sponsorer och sedan 2015 samarbetar vi i en rad olika projekt som tex skrivarverkstaden där säljarna själva skriver texter som publiceras i tidningen och som på så sätt verkar för yttrandefrihet och en plattform för att göra sin röst hörd.

Hur togs idén till just det här utskicket fram?
– Genom samtal med SBAB om hur de skulle kunna hjälpa till att sprida tidningen, kom vi tillsammans fram med idén att skicka ut gamla tidningar, för att inte konkurrera med det aktuella numret som säljs på gatan, till SBAB:s kunder. På så sätt når tidningen ut och människor blir uppmärksammade på Situation Sthlm:s arbete med hjälp till självhjälp, vilket förhoppningsvis leder till att fler köper tidningen nästa gång de ser en säljare.

Har du märkt några reaktioner på kampanjen sedan den rullats ut?
– Vi har bara fått positiva reaktioner och människor tycker att det är en bra sak och uppskattar att få bekanta sig med tidningen i lugn och ro.

Vilka fördelar eller nackdelar ser du med den här typen av samarbeten för Situation Sthlm?
– Med en sjunkande upplaga är det helt avgörande för Situation Sthlm att nå ut med tidningen och få fler att köpa den. En sjunkande upplaga innebär att jobbet är hotat för de cirka 300 säljare som är beroende av sitt arbete, och många säljare beskriver arbetet som helt avgörande för dem. Samarbetet med SBAB är därför väldigt viktigt och jag ser bara fördelar med det.

Viktoria Andersmats, vilket syfte har SBAB med Situation Sthlm-samarbetet?
–Vi på SBAB har alltid gjort mer än att bara låna ut pengar. Vi vill göra vad vi kan för att skapa en mer inkluderande bostadsmarknad. En del av det arbetet är att hjälpa dem som har det tuffast. Vi kan inte lösa hemlöshetsfrågan själva. Därför har vi samarbetat med Situation Stockholm en längre tid eftersom de är proffs i den här frågan. Vi tror att vårt samarbete accelererar deras jobb att hjälpa hemlösa människor till meningsfull sysselsättning och därmed ha möjlighet att ta sig ifrån gatans otrygghet.

Vilka reaktioner har ni fått?
– Vi uppfattar att det är många som är positivt överraskade. Dels för att de har fått en tidning av oss men även för att vi samarbetar med Situation Stockholm. Vi förstår att det väcker frågor när man får en gammal tidning av sin bank, men förhoppningsvis har vi sänkt tröskeln att köpa ett nytt exemplar från en säljare. Vilket är vårt mål med utskicket.

Hur ser strategin ut bakom att göra den här typen av kampanjer ihop med medieföretag i allmänhet och Situation Sthlm i synnerhet?
– Med tanke på att vi jobbar för en mer inkluderande bostadsmarknad så försöker vi ha meningsfulla samarbeten där vi tillsammans kan göra skillnad. Om det här utskicket ökar försäljningen för Situation Stockholm säljare, så kommer det att inkluderas i vår löpande kommunikation och inte ses som en kampanj.

Tips: Lyssna på Situation Sthlms chefredaktör Ulf Stolt när han gästade Tidskriftspodden.Ulf Stolt, chefredaktör Situation Sthlm. Foto: Fredrik Wass

Text: Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter
Foto: SBAB och Situation Sthlm


Välkommen till Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan!

Kom till Cirkus den 6 november och få tips och framgångsrecept från några av de som lyckats med omställningen men även de som förädlat print som plattform och lönsam affär. Under Tidskriftsdagen kommer vi också granska influencermarknaden, lära oss hur e-handelsjätten Amazon förändrar den svenska mediemarknaden och få tips om hur vi skapar en attraktiv arbetsplats som lyckas behålla sina talanger. På kvällen deltar du i vår stora gala på Cirkus med lyxig trerätters galamiddag och utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier.

Läs mer och anmäl dig. >>

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.