Förslag om skriftlighetsavtal vid telemarketing kan slå hårt mot tidskriftsbranschen

Tisdag 6 februari 2018

PRESSMEDDELANDE. Regeringen presenterade idag ett förslag om att införa krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning, Lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 September i år.

Cirka hälften av tidskriftsbranschens omsättning på 8 miljarder kommer från läsarna. Den allra största delen härrör från prenumerationer. I rekryteringen av prenumeranter och förnyelse av befintliga kunder är telemarketing en mycket viktig säljkanal. Ett krav på att ingångna avtal i efterhand även ska godkännas skriftligt skulle kunna leda till stora försäljningstapp, eftersom konsumenten kan glömma bort att bekräfta avtalet.

Kerstin Neld vd Sveriges Tidskrifter– Telefonförsäljning har varit förknippat med problem under en lång tid, men det är inte tidskriftsbranschen som har orsakat dessa. Branscher som vår, som sköter sig, borde undantas från kraven på skriftliga avtal, menar Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Kerstin Neld

Vd Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se
070-570 41 08 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.