Formproffsen betygsätter nya Metro

Onsdag 8 maj 2019

Första numret av Metro som veckotidning kom ut i fredags. Hittar den rätt i nya magasinsformen? Så här tycker Allt om Tidskrifters panel med formgivare från tidskriftsbranschen.

Metro ges inte längre ut fem dagar i veckan, eftersom ekonomin inte går ihop. Den kända tunnelbanetidningen har blivit en veckotidning.

Bakgrunden till omgörningen är alltså inte någon framåtlutande satsning, utan det handlar om överlevnad. Detta känner Allt om Tidskrifters proffspanel med AD:ar till. Och även om de levererar en del svidande formkritik, så önskar de nya Metro lycka till och välkommen till tidskriftsfamiljen.

Tidningen Metro ska distribueras i brevlådan i vissa delar av Stockholm, men panelen kikade på den digitala pdf-versionen. Betygsskalan var 1-5 där 5 är högsta betyg.

“Jag måste säga att jag blev positivt överraskad”

Foto: Helga Jonsson

Agnes Dunder blev utnämnd till Årets AD 2017 av Sveriges Tidskrifter. När hon kikar i nya Metro blir hon glatt överraskad.

Hur är ditt intryck av nya Metro?

– Jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Man har ju inte hört mycket gott om Metro på senaste, men det här kan man i alla fall säga något bra om.

Typografin?

– De gamla typsnitten får vara kvar. Säkerligen frustrerande för formgivarna, men glädjande för den ekonomiansvarige. Och jag tycker faktiskt att det är lite kul, det funkar och det känns väldigt Metro. Envist.

Formen?

–  Den ser lite ut som en Guardian-bilaga från 2007, och det är verkligen inte fy skam. Hittar en hel del fina detaljer bland de inramade jobben.

Innehållet?

– Jag som sportnörd bläddrar ju alltid först fram till sportsidorna och då bläddrar man ju förgäves i nya Metro. Ett stort minus helt klart.

Är det en lyckad redesign?

Det gör ont i ett formgivarhjärta att recensera en omgörning som inte är framtagen med glädje utan ren desperation. Men det ser trots allt bra ut.

Vilken nisch skulle du placera in nya Metro i?

– Att kalla den för ett nyhetsmagasin känns korrekt.

Känns tidningen som ett magasin?

– Både och, men visst kan de våga lite till?

Betyg: 3,5 (bra allsvensk standard, där 5 är världsklass)

Om Agnes Dunder: AD på Content Innovation och jobbar bland annat med tidningarna Modern Psykologi, Språktidningen och Sveriges Natur.

“Jag skulle lägga den brevid Fokus”

Foto: Thron Ullberg

AD Staffan Frid är extra nöjd med redesignen av tidningen Vi som han gjorde för tio år sedan. Stora delar av formen håller och används fortfarande. Men nya Metro ger han bara 2 i betyg.

Hur är ditt intryck av nya tidningen?

– Helheltsintrycket är väldigt traditionellt, städad. Det är safe, vi har sett det förut. De har inte försökt utveckla sig för mycket.

Typografin?

Den är kraftigare än i många veckomagasin, större. Det är en bra kontrast, det gör den lättläst, det känns nyhetsaktigt. Men det finns en svaghet i det hela, dels är vinjetterna små och tillbakadragna och dels är typografin i stort sett samma genom hela tidningen.

Formen?

Den är städad och upprepar sig genom hela tidningen. Vinjetterna är små med pagina (sidnummer). Det gör att det är svårt att känna saker, men det är inte svårt att navigera sig. Det är prydligt uppställt, men jag tror att man skulle kunna göra mer dramaturgiskt med typografin. Det blir lite statisk känsla. De satsar inte på bilden som ett bärande element.

Innehåll?

Det är mycket livsstilsmaterial, men inte mycket nyheter.

Är det en lyckad redesign?

– Jag sågar den inte, jag tycker bara den är lite tråkig.

Vilken nisch skulle du placera in nya Metro i?

– Jag skulle lägga den bredvid Fokus och amerikanska veckomagasin som Times och News Week. De amerikanska veckomagasinen är förstås snyggare och de jobbar så bra med detaljer som rubriker i bilder och har en variation i sin stramhet. Redaktionen kanske blir varm i kläderna efter några nummer så att de vågar.

Känns tidningens som ett magasin?

Det känns inte som ett magasin som vill spegla livstil och känsla. Det är mer en nyhetstidning.

Betyg: Jag sticker ut hakan och säger 2. Bildspråket drar ner helhetsbetygen.

Om Staffan Frid: AD som jobbar med Plaza Magazine, Plaza Kvinna, SvD Magasinet och Magasinet Skåne med mera.

“Fotografiet drar ner formbetyget”

Foto: Thron Ullberg

Hanna Johansson är AD:n som en gång kapade åt sig en pratikplats på Darling genom att rita av redaktionen. Till nya Metro ger hon en 3:a i betyg för nya formen.

Hur är ditt intryck av nya Metro?

– Snygg och proffsig och inga överraskningar.

Typografi?

– Bra val för ett nyhetsmagasin. Egen karaktär i rubrikerna, snyggt viktat mellan de olika formaten, bra tyngd i anfangerna. Den supertunna rubriken i Mode-delen är svårläst och lite konstigt att den bara används på ett ställe i tidningen.

Form?

– Fotografiet är genomgående av låg kvalitet, jag antar att det sparats pengar där. Kul detalj med pagina(sidnummer) i topp. Tycker om färgvalen. Snyggt inramad, spaltstickorna signalerar nyheter.

Innehåll?

– Kanske skulle omslagsjobbet varit något mer lokalt med egen vinkel i första numret. Det känns som att jag läst om Steve Bannons Europaprojekt hela vintern och det är lite olyckligt om det stora reportaget upplevs som redan gjort.

Är det en lyckad redesign?

– Ja, jag tycker att den funkar!

Vilken nisch skulle du placera in nya Metro i?

– Någonstans mellan Fokus och kvällstidningsbilagorna.

Känns tidningens som ett magasin?

– Ja, det tycker jag.

Betyg: 2 på innehållet och 3 på formen. Fotografiet drar ner formbetyget, är jag rädd.

Om Hanna Johansson: AD på tidningen Vi.

 

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.