fbpx

Formgivarnas favoriter och fiender bland typsnitten

Onsdag 2 maj 2018

formgivare

Det där med teckensnitt kan vara en djupt personlig fråga. Vi gav fyra AD:ar i branschen chansen att tycka till. Från vänster: Isak Krantz, Marianne Brandt, Ali Moosavian och Agned Dunder.

Text: Stina Loman / Allt om Tidskrifter

 

Graphik

Isak Krantz
Redigeringsansvarig på Dagens Arbete. Har tidigare jobbat på Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter.

Bästa: Beror helt på sammanhanget. Det måste såklart finnas i många olika vikter och bredder så att det går att använda till mycket. Christian Schwartz Graphik tycker jag fortfarande känns kul att jobba med.

Sämsta: Brush Script. Klumpigt, fult och överanvänt.

Franklin condensed

Marianne Brandt
Har varit med och startat tidningar som Amelia, Tara och nu sist M-magasin. Jobbar nu som konsult, bland annat åt Bonnier Magazines & Brands.

Bästa: Franklin Condensed. Det finns naturligtvis mängder av utmärkta typsnitt men de måste fungera med det material de ska samarbeta med och det här är ett kraftfullt typsnitt som passar bra till till exempel relationsmaterial. Går att dra stort över hela uppslag men förlorar ändå inte sin form.

Sämsta: Nu svär jag nästan i kyrkan men jag tycker att Bodoni är så svår att få till. Har nog tyvärr jobbat med “fel” redaktionellt material för att det ska fungera. Den är väldigt snygg i sig själv naturligtvis…

Sole Serif

Ali Moosavian
AD på Torino Tidningsform. Producerar löpande Polistidningen, Tidskriften Folkuniversitet och Arkitekten, samt har redesignat Journalisten och Byggnadsarbetaren under senaste året. Samtliga med kollegan Christian Gård.

Bästa: Sole Serif är stor favorit just nu. Använde det senast i omgörningen av Journalisten. Passar perfekt som bärande typsnitt i nyhetsmagasin. Stor familj med mycket karaktär, som dessutom känns kontinental, den ritades ursprungligen till en italiensk dagstidning.

Sämsta: Caslon. Typiskt val när företag vill “branda” sig konventionellt och klassiskt, men resultatet blir bara mossigt. Dessutom hopplöst som magasinbrödtext alltför låg x-höjd för min smak.

amplitute

Agnes Dunder
AD på bland annat Språktidningen, Modern Psykologi och Sveriges Natur. Vann Tidskriftspriset som årets AD 2017.

Bästa: Jag dras till kaxigheten i typsnittet Amplitude och när jag ser den i tryck så blir jag alltid väldigt glad. Oklart varför, jag har faktiskt aldrig använt det själv.

Sämsta: En gång gjorde jag ett personlighetstest som angav vilket typsnitt som speglade ens personlighet. Jag blev Courier, det gör mig fortfarande ganska upprörd.

 

Prenumerera på vår tidning och vårt nyhetsbrev Allt om tidskrifter.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.