Det där med teckensnitt kan vara en djupt personlig fråga. Vi gav fyra AD:ar i branschen chansen att tycka till. Från vänster: Isak Krantz, Marianne Brandt, Ali Moosavian och Agned Dunder.
Text: Stina Loman / Allt om Tidskrifter
Isak Krantz
Redigeringsansvarig på Dagens Arbete. Har tidigare jobbat på Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter.
Bästa: Beror helt på sammanhanget. Det måste såklart finnas i många olika vikter och bredder så att det går att använda till mycket. Christian Schwartz Graphik tycker jag fortfarande känns kul att jobba med.
Sämsta: Brush Script. Klumpigt, fult och överanvänt.
Marianne Brandt
Har varit med och startat tidningar som Amelia, Tara och nu sist M-magasin. Jobbar nu som konsult, bland annat åt Bonnier Magazines & Brands.
Bästa: Franklin Condensed. Det finns naturligtvis mängder av utmärkta typsnitt men de måste fungera med det material de ska samarbeta med och det här är ett kraftfullt typsnitt som passar bra till till exempel relationsmaterial. Går att dra stort över hela uppslag men förlorar ändå inte sin form.
Sämsta: Nu svär jag nästan i kyrkan men jag tycker att Bodoni är så svår att få till. Har nog tyvärr jobbat med “fel” redaktionellt material för att det ska fungera. Den är väldigt snygg i sig själv naturligtvis…
Ali Moosavian
AD på Torino Tidningsform. Producerar löpande Polistidningen, Tidskriften Folkuniversitet och Arkitekten, samt har redesignat Journalisten och Byggnadsarbetaren under senaste året. Samtliga med kollegan Christian Gård.
Bästa: Sole Serif är stor favorit just nu. Använde det senast i omgörningen av Journalisten. Passar perfekt som bärande typsnitt i nyhetsmagasin. Stor familj med mycket karaktär, som dessutom känns kontinental, den ritades ursprungligen till en italiensk dagstidning.
Sämsta: Caslon. Typiskt val när företag vill “branda” sig konventionellt och klassiskt, men resultatet blir bara mossigt. Dessutom hopplöst som magasinbrödtext alltför låg x-höjd för min smak.
Agnes Dunder
AD på bland annat Språktidningen, Modern Psykologi och Sveriges Natur. Vann Tidskriftspriset som årets AD 2017.
Bästa: Jag dras till kaxigheten i typsnittet Amplitude och när jag ser den i tryck så blir jag alltid väldigt glad. Oklart varför, jag har faktiskt aldrig använt det själv.
Sämsta: En gång gjorde jag ett personlighetstest som angav vilket typsnitt som speglade ens personlighet. Jag blev Courier, det gör mig fortfarande ganska upprörd.
Prenumerera på vår tidning och vårt nyhetsbrev Allt om tidskrifter.