Fem sätt att skapa digital framgång för din tidskrift

Torsdag 13 december 2018

calle fleur helena giertta

Temat för årets sista digifrukost var digitala läsarintäkter. Helena Giertta, vd och chefredaktör på Journalisten och Calle Fleur, vice vd och affärsutvecklare på Chef gästade frukosten för att berätta om sina erfarenheter kopplat till ämnet.

De båda berättelserna skiljer sig i sina utfall. Journalisten stötte på tekniska svårigheter, men också problematik med den nya GDPR-lagen som trädde i kraft under våren 2018. Medan Calle Fleur istället bjöd på mer av en solskenshistoria med ett lyckat resultat och strategi för att skapa digitala läsarintäkter, där viktiga lärdomar kan dras utifrån de båda.

Tekniken svek för Journalisten när ägarna bytte inloggningssystem

Tanken med tidningen Journalistens digitala satsning J plus var att ännu mer använda magasinsmaterialet på hemsidan, där de inloggade läsarna får ta del av de djupgående reportagen och intervjuerna. Arbetet med omställningen började för ungefär två år sedan, dock gjorde en del tekniska svårigheter att användarna hade problem med att logga in för att ta del av materialet.

Journalisten valde att använda sig av sin ägare Journalistförbundets medlemsinloggning, vilket inledningsvis var en smidig lösning för inloggningen till J Plus. Men den 25:e maj 2018 blev GDPR ett faktum. Journalistförbundet valde då att istället använda BankID som inloggningsmetod för sina medlemmar. Över en natt slutade alla användarkonton att fungera för Journalisten.se. Alla användare var tvungna att skapa nya inloggningar för att kunna logga in på sajten.

Helena Giertta berättade att en viktig lärdom är att göra ett ordentligt förarbete och att se över vad som kommer att hända de kommande åren. Finns det några lagar eller liknande som kan komma att påverka det arbete som görs idag? Hur sårbara är de metoder och system vi väljer för framtida förändringar?

Journalisten har ännu inte löst alla tekniska svårigheter, men Helena Giertta tror ändå att satsningen i grunden var rätt val för tidningen och att de till slut kommer att få ordning på inloggningssystemet samt vänja användarna vid det. Det kunde gjorts smidigare från början, men det gäller också att vara uthållig även när det uppstår problem.

Fem starka skäl till chefs digitala framgångar

Chef har under det senaste åren expanderat och gått från tio till 30 anställda, men utöver det har en resa gjorts från magasin till att idag vara ett mediehus. Chef ger ut en tidning per månad, men utöver det görs en mängd andra event, kurser och olika typer av innehåll i olika kanaler. För ungefär fem år sedan formades tankarna om att skapa ännu mer värde för läsarna. Där blev papperstidningen grunden, men satsning gjordes även på digitala investeringar.

Chefs vice vd Calle Fleur berättade under digifrukosten hur de tänker kring sin strategi och vilka framgångsfaktorer han identifierat längs vägen.

Insikt: Vi lever i en postdigital värld, kom bort från “antingen eller”-tänket vad gäller print eller digital tidning. Överväg istället vilket innehåll som passar bäst på respektive plattform.

• Addera mervärde för läsaren: Chef lanserade freemium-erbjudandet och sin premium-tjänst för att skapa mervärde för läsarna, där freemium innebär att läsarna bara registrerar mailadress och telefonnummer för att ta del av det låsta innehållet. Det innebär även att Chef kan lagra uppgifter om läsarna och bearbeta dessa med sina övriga erbjudanden. Nästa steg är premium, som är exklusiva digitala tjänster. Där kan användarna göra bland annat ledarskapstest, hitta metoder för ledarskap och ladda ner mallar och dokument. Användarna får även tillgång till alla Chefs tidigare publiceringar.

• Utgå från befintligt innehåll: Chef gick igenom alla sina tidigare artiklar som handlade om metoder, som i sin tur resulterade i ett metodbibliotek. Men de har också återanvänt innehåll i flera olika former, som exempelvis vid seminarium och i det redaktionella innehållet.

• Våga misslyckas: Chefs strategi handlar mycket om att våga och se om det lyfter. Där misslyckanden också är en lärdom.

• Fatta mod och spring tillsammans! Enas utifrån ett affärsperspektiv, där gemensamma beslut fattas för att kunna springa snabbare framåt.

Text: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.