fbpx

Fackförbundet som går mot strömmen

Onsdag 24 oktober 2018

Johanna Kvarnsell

Fackförbundet SRAT går mot strömmen och satsar på papperstidningen. I förra veckan släpptes nya medlemstidningen Essens. Chefredaktör för nya tidningen är Johanna Kvarnsell.

Tidningsproduktionen är outsourcad, namnet på tidningen bytt och antalet sidor fler.

– Det är en helt ny tidning, med ett helt nytt namn. Innehållsmässigt och formmässigt är den också ny, säger Johanna Kvarnsell, chefredaktör för Essens och journalist på produktionsbolaget A4.

Hon har jobbat som redaktör och reporter för A4 i ett och halvt år och har sedan tidigare erfarenhet från fackförbundspress från bland annat Transportarbetaren.
Vid omgörningen av fackförbundets medlemstidning har Johanna Kvarnsell försökt lyfta fram medlemmarna i förbundet mer i tidningen. AD Sandra Johnson har gjort redesignen.

– Vi har skapat mer av ett magasin med fokus på bra journalistik. Det är definitivt en satsning, säger Johanna Kvarnsell om omgörningen.

Tidningen Essens - omslag

Men att göra en fackförbundstidning som vänder sig till 24 olika yrkesgrupper är inte helt enkelt. Bland förbundets omkring 15 000 medlemmar finns alltifrån flygtekniker och diplomater till audionomer och lotsar. SRAT är ett fackförbund för akademiker i samhällsbärande professioner.

– SRAT ville ha en proffsig tidning som är läsvärd. Den ska inte framför allt informera om det egna fackförbundet utan ska också bevaka allt det som handlar om arbetet.

Första numret av Essens kom ut för en vecka sedan. Johanna Kvarnsell är nöjd med resultatet.

– Det är en lyx att göra första numret – man kan ta sina bästa idéer, säger hon.

Tidigare gjorde Marie Norell, kommunikatör på SRAT, förbundets medlemstidning SRAT-Informationen tillsammans med frilansande journalister. Den kom ut fem gånger per år, men för Essens har utgivningstakten minskat till fyra. I stället har SRAT valt att satsa mer ekonomiska resurser på form och innehåll.

– Vi lägger mer krut på reportagen, i stället för att lägga pengar på porto och tryck, säger Marie Norell.

Tidningen SRAT-Informationen har aldrig haft mycket annonser, men det stora skälet till omgörningen är ett annat. Under förra året har förbundet gjort ett större kommunikationsarbete och sett att tidningen är en viktig kanal för medlemmarna.

– Nu vill vi göra den bättre. Om vi ska ge ut en tidning ska den vara professionell.

Trots att Essens produceras av externa journalister är ansvarig utgivare kvar hos fackförbundet.

– Vi ville ha kvar utgivarskapet för att kunna påverka och ändå godkänna innehållet. Det var en tydlig ledningsfråga från styrelsen som vill ha det så. Jag tror inte det kommer bli något problem, säger Marie Norell.

Matilda Nilsson
Fotnot: A4 producerar även Allt om Tidskrifters magasin och nyhetsbrev.

Tre tips från Essens chefredaktör
Johanna Kvarnsell listar vad du ska tänka på innan du gör om tidningen

1. Gör grunden grundligt
Man måste alltid ha syftet klart för sig, inte bara när det gäller organisationstidningar. Syftet styr hela tidningsproduktionen, som namn, innehåll och form.
2. Lär känna målgruppen
Ta reda på vem du skriver för, när det är en organisationstidning är det svaret ofta: medlemmarna.
3. Skriv dokument
När du har syftet och målgruppen klart för dig är det dags att få ned det på pränt. Skapa dokument som man kan gå tillbaka till. Ett bra tips är att göra en redaktionell policy.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.