fbpx

Event knyter läsarna till tidningen

Onsdag 17 maj 2017

Fredrik BjerngrenFörlaget köpte tidningen Bilsport och började nästan samtidigt att arrangera event. Nu, 42 år senare, genomför Albinsson & Sjöberg ett 15-tal event och ger ut nästan lika många tidningar, berättar Fredrik Bjerngren, marknadschef på förlaget.

Hur jobbar Albinsson & Sjöberg med event?
– Företaget gjorde event innan vi gav ut våra första tidningar. Vårt första event, Bilsport Custom Motor Show genomfördes första gången 1971. I år har vi 80 000 besökare i snitt och ytterligare cirka 15 evenemang som vi arrangerar. Vi tar inte in något eventbolag. Vi har valt att sköta hela biten från anmälningar till genomförande och rivning själva.

Hur viktiga är era event i förhållande till andra intäkter?
– Vi står på tre ben: tidningar, event och det digitala. Vi skapar ett paket för kunden och läsaren. De får upplevelser på våra event, läsning hemma i soffan och i det sociala flödet på nätet kommer de i kontakt med våra varumärken. Våra event är en del som skapar en helhet för oss som förlag.

Berätta om era mest framgångsrika satsningar?
– Vi har ökat våra besöksantal år för år. Givetvis fortsätter vi med våra event. Vår framgångssaga är att vi gör det själv, med befintlig personal. Kunden får en koppling till förlaget. Ett eventbolag som bara står på mässan kan inte kommunicera vad varumärket står för.

I Sveriges Tidskrifters rapport om tidskriftsbranschen 2016 förväntas 2017 bli ett svagt mässår, med en minskad mässverksamhet på – 6 procent. Hur ställer du dig till det resultatet?
– Konsumenten har ett förändrat mediebehov, man läser inte tidningen i samma utsträckning, och om mässbesöken minskar är det kanske fler som läser digitalt. Det är där vi ska öka vår insats och ha tydligare synlighet än i dag. Tidningen Bilsports Facebookgrupp har 70 000 ”gillare”. Före jul lade vi ut en film som fick 4 miljoner visningar på två veckor. Vilken kraft sociala medier kan ha!

Framtidsspaning för tidskriftsbranschens utveckling i stort?
– Jag tror att man måste addera flera värden till kunden och bygga paket av flera olika upplevelser som tilltalar olika sinnen.

Text: Matilda Nilsson

Den här intervjun är hämtat från vår undersökning Den svenska tidskriftsbranschen i siffror.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.