Ett innovativt sätt att nå ut digitalt

AktuelltAllt om tidskrifter 7 oktober
Ett innovativt sätt att nå ut digitalt

Handelsnytts läsarkrönikor, ett skrivet och rörligt inslag av butiksarbetaren Kalle Jungell, vann nyligen Fackförbundspressens pris för bästa digitala satsning. Totalt vann medlemstidningen Handelsnytt två av Fackförbundspressens åtta journalistpris för 2019.

Handelsnytts läsarkrönikor, ett skrivet och rörligt inslag av butiksanställda Kalle Jungell, vann nyligen Fackförbundspressens pris för bästa digitala satsning. Totalt vann medlemstidningen Handelsnytt två av Fackförbundspressens åtta journalistpris för 2019.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
Foto: Madeleine Andersson och Maria Blom

Journalisten Lisa Berthelson fick det prestigefyllda priset för Årets bästa berättande text för reportaget “Tobias drack ihjäl sig inför sina chefer”, Handelsnytt 31/1-19.
– Bägge pristagarna tar upp angelägna frågor för vår målgrupp. Lisas reportage skildrar alkoholmissbruk på arbetsplatsen, och i Kalles videokrönikor bjuder han på igenkänning från butikslivet, säger Helena Rönnberg, chefredaktör och ansvarig utgivare för Handelsnytt.

Hur kom ni på idén till läsarkrönikorna?
– En av medarbetarna noterade att butiken där Kalle Jungell arbetar var ovanligt aktiv på sociala medier, och föreslog dåvarande chefredaktören att han skulle skriva krönikor i Handelsnytt. Själva filmerna var Kalles egen idé.

Vad vill ni uppnå med läsarkrönikorna och klippen?
– I Handelsnytts uppdrag ligger att skildra läsarnas vardag. Kalles krönikor bidrar till att ge våra läsare ökad yrkesstolthet, det är nog en av framgångsfaktorerna. Vi ser är att hans videokrönikor delas och kommenteras mycket på Facebook. Han lyfter fram viktiga frågor, men med humor, inte som ett offer.

Varför är det få tidskrifter som vågar släppa in läsare som innehållsproducenter?
– Tidskrifter har alltid haft i sitt DNA att innehåll skapas av erfarna journalister. Och granskande journalistik görs nog även i framtiden bäst av journalister, men självklart kan vi bli ännu bättre på att bjuda in läsarna på olika sätt. Möjligen är medlemstidskrifter lite bättre på att släppa in, vi har ju så tydligt vårt existensberättigande genom medlemmarna.

Vad är receptet bakom en framgångsrik digital satsning?
– Våga testa och testa igen, och inse att det tar tid, men också är en fråga om tajming. Om man har provat göra podd för två år sedan, är det inte säkert att resultatet blir samma två år senare.

Fakta om Handelsnytt
Handelsnytt är medlemstidningen för Handelsanställdas förbund och är en del av LO Mediehus AB. Printtidningen kommer ut med åtta nummer per år, webben uppdateras dagligen.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här