En sommarhälsning till våra medlemmar

Aktuellt 25 juni
En sommarhälsning till våra medlemmar

Ett mycket annorlunda och intensivt första halvår på detta nya decennium går mot sitt slut. Vi imponeras av hur snabbt ni, våra medlemmar, lyckats ställa om till de nya förutsättningar som råder. Aldrig har det varit viktigare att leverera bra journalistik! Tidskrifter har både en social betydelse för människorna i Sverige i en tid då många är isolerade, samt en fundamental funktion när det gäller att tillgodose medborgarnas behov av saklig och trovärdig information i tider av kris. Vi gläds åt det ökade läsandet – både på papper och digitalt! Om det kommer något gott ur denna coronakris, så kanske det är alla de nya och gamla läsare som hittat till och stannar kvar i tidskriftsläsandet.

Samtidigt är tiderna tuffa för de allra flesta. Annonsintäkterna rasar och många event är inställda på obestämd tid. Vi gör allt vad vi kan för att politikerna ska se och förstå att även vår del av branschen behöver del av det riktade mediestödet. Det finns också en mängd andra viktiga lobbyingfrågor att fortsätta jobba med – distribution, e-privacy och upphovsrätt för att nämna några. Vi laddar våra batterier under sommaren och satsar på en intensiv och viktig höst.
Vi har semesterstängt vecka 28-31.

Det känns troligt att distansarbetet kommer att fortsätta efter sommaren. Vår expert på distansarbete i Akuthjälpen, Göran Lundberg, har utvecklat ”distanscoachen”. Det är en handbok som snabbt ger dig kunskap, tips och checklistor för att öka effektiviteten i möten och uppdragsgivning på distans, samt vid ensamarbete​.

Kerstin Neld vd Sveriges TidskrifterEfter semestrarna fortsätter vi med våra livesända Digifrukostar. Intresset och engagemanget från er medlemmar har varit stort. Att skapa digitala läsarintäkter är ett tema ni vill höra mer om. Därför startar vi upp hösten med case från vår rapport “Trendanalys: digitala läsarintäkter”. Du kommer bland annat att få lyssna på hur ESMG (Svenska Fans m fl ) byggt upp läsarintäkter på över 30 miljoner per år, samt hur IDG jobbar med sina premiumerbjudanden.

Nu återstår bara att önska er alla en riktigt skön sommar. Om du saknar branschen och kollegerna – passa på att lyssna på några avsnitt av Tidskriftspodden!

Kerstin Neld
vd Sveriges Tidskrifter

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här