fbpx

Emil Persson älskar slutna frågor

Måndag 13 augusti 2018

Emil Persson, Fördomspodden

Emil Persson är frilansjournalist, och gör Fördomspodden för Café. Han utsågs på Tidskriftsgalan till Årets journalist 2017 av Sveriges Tidskrifter.

KRÖNIKA. Jag minns hur lärarna på journalistlinjen talade om ”den öppna frågan” som ett slags rättfärdighetens väg. De var liksom falnade, den annalkande pappersdöden hade tagit det bästa från dem, men när de fick orera om den öppna frågan gnistrade deras ögon igen.

Jürgen Habermas förblir alla journaliststudenters konstanta hatobjekt men för mig var kanadensiske John Sawatsky en minst lika traumatisk figur. Sawatsky är den öppna frågans förgrundsgestalt, med anhängare i alla läger: Björn Häger och Peter Jihde är ivriga fanbärare för hans metodik.

För protokollet: en öppen fråga kan inte besvaras med ett ja eller nej. Slutna frågor bör undvikas, enligt den intervjumetodik som lärs ut på många av våra journalistutbildningar. Man ska aldrig fråga om någon mår bra, utan hur någon mår.

Självklart är den öppna frågan inte helt utan förtjänster: man kan använda den för att successivt och otvunget äta sig in i någons inre.
Men det är en ganska avancerad konst som ofta kräver en del intervjutid. Den slutna (eller ledande) frågan (som man MÅSTE svara ja eller nej på) ger reportern en helt annan kontroll över samtalet.

Jag ska nu inte påstå att jag dagligen går runt och problematiserar Sawatsky och kulten kring den öppna frågan, men i takt med att människor börjat undra hur jag kom på idén till min (och Cafés) podcast Fördomspodden landar jag ofta i att den antagligen utgör en motreaktion till allt detta.

Fördomspodden går ut på att jag intervjuar en känd gäst som intresserar mig och som får bemöta alla mina fördomar om sig själv. Det är bara slutna frågor, förklädda till fördomar.
Det är ett grovt journalistiskt feltänk, ibland sprunget ur en övertro på intervjobjektets förmåga, att behållningen alltid ska finnas i svaret. Den kan precis lika gärna finnas i frågan. På så vis kan man också kvalitetssäkra resultatet redan på förhand, åtminstone delvis.

Det är roligare att fråga om Anders Öfvergård säger grattis på kvinnodagen till sin fru än att fråga hur hans kvinnosyn är. Det är intressantare att fråga om Laila Bagge imponeras av hur fort Dubai växer än att be henne göra en geopolitisk analys av Förenade Arabemiraten. Det är mer kittlande att fråga Fredrik Skavlan om han kände sig hotad av Jens Stoltenbergs popularitetsuppsving efter Utøya än om hans självbild och status i Norge. För att ta några exempel ur just Fördomspodden.

Men formatet eller publiceringsformen är inte det viktiga här. Intervjuer blir ofta roligare om man direkt kastar sig mot målet, snarare än att låta intervjuobjektet själv välja väg framåt och hoppas att man i slutänden hamnar på en destination som åtminstone känns någorlunda intressant.
Inga frågor på det.

Emil Persson

Den här krönikan publicerades även i Sveriges Tidskrifters tidning Allt om Tidskrifter. Du kan prenumerera gratis på både magasinet och nyhetsbrevet med samma namn.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.