fbpx

Efter GDPR – hur blev det?

Tisdag 6 november 2018

Caroline Olstedt Carlstrom

I maj trädde den nya dataskyddslagstiftningen GDPR i kraft. Caroline Olstedt Carlström, Sveriges Tidskrifters GDPR-expert, berättar hur det blev sedan.

Det var många som fick bråttom inför 25 maj då GDPR började gälla.
– Ja, en del har nästan haft samma känsla som inför millennieskiftet. Man trodde att något skulle gå fel eller explodera. Men det har det inte gjort. Det här överlevde vi!

Hur har tidskrifterna gjort för att hantera de nya kraven?
– Generellt har de fokuserat mycket på sina kunder, sina prenumeranter och de som de samarbetar med. De har börjat där.

Vad har tidskrifterna haft problem med?
– Det finns många små redaktioner som har tajta organisationer. Det finns inte utrymme att ta in en jurist eller någon som jobbar med dataskydd specifikt. Ovanligt många bolag har fått leta kunskaper externt.

Vilka utmaningar kvarstår?
– Kom ihåg att skyddet av persondata inte bara gäller kunder. Det gäller även alla anställda och leverantörer, deras data ska också skyddas.

Har du några tips till dem som inte kommit i gång med anpassningen till GDPR-lagstiftningen?
– Det här var startskottet. Inget annat. Se och lär! Hur gjorde andra? Glöm inte att titta på informationen som finns här. (för medlemmar i Sveriges Tidskrifter).

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.