Efter GDPR – hur blev det?

Tisdag 6 november 2018

Caroline Olstedt Carlstrom

I maj trädde den nya dataskyddslagstiftningen GDPR i kraft. Caroline Olstedt Carlström, Sveriges Tidskrifters GDPR-expert, berättar hur det blev sedan.

Det var många som fick bråttom inför 25 maj då GDPR började gälla.
– Ja, en del har nästan haft samma känsla som inför millennieskiftet. Man trodde att något skulle gå fel eller explodera. Men det har det inte gjort. Det här överlevde vi!

Hur har tidskrifterna gjort för att hantera de nya kraven?
– Generellt har de fokuserat mycket på sina kunder, sina prenumeranter och de som de samarbetar med. De har börjat där.

Vad har tidskrifterna haft problem med?
– Det finns många små redaktioner som har tajta organisationer. Det finns inte utrymme att ta in en jurist eller någon som jobbar med dataskydd specifikt. Ovanligt många bolag har fått leta kunskaper externt.

Vilka utmaningar kvarstår?
– Kom ihåg att skyddet av persondata inte bara gäller kunder. Det gäller även alla anställda och leverantörer, deras data ska också skyddas.

Har du några tips till dem som inte kommit i gång med anpassningen till GDPR-lagstiftningen?
– Det här var startskottet. Inget annat. Se och lär! Hur gjorde andra? Glöm inte att titta på informationen som finns här. (för medlemmar i Sveriges Tidskrifter).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.