“Dödshot ska tas på allvar”

Torsdag 1 december 2016

Carolina Hemlin, Ottar

Den 2 december fyller den svenska Tryckfrihetsförordningen 250 år. Vi uppmärksammar det på olika sätt, bland annat genom att fråga ett antal ansvariga utgivare om hur de ser på utgivarskapet, som är en grundbult i den svenska tryckfriheten. En rättighet – och en skyldighet – som kan leda till fängelse.

Carolina Hemlin, tidningen Ottar

Vilken är den svåraste frågan du ställts inför som ansvarig utgivare?
– Ottar jobbar med känsliga och ibland kontroversiella ämnen. Efter ett temanummer om prostitution och sexarbete i våras, en fråga som är enormt laddad politiskt, så uppstod ett drev på sociala medier initierat av en rasistisk nyhetssajt, och en av numrets skribenter fick efter det hundratals hatiska och hotfulla kommentarer mot sig, och även dödshot. Då frågade vi oss vad vi kunde – och om vi borde – gjort något annorlunda. Dödshot ska tas på allvar.

Upplever du påtryckningar som påverkar dina utgivarbeslut?
– Ottar ägs och ges ut av en ideell organisation, och det finns såklart förväntningar kring vad tidningen ska skildra, och det har vid tillfällen uttryckts önskemål om vad tidningen ska eller inte ska publicera, det kan uppfattas som påtryckningar av en självständig redaktion. Men det får inte påverka redaktionens beslut.

Känns ansvaret någon gång betungande?
– Oftast inte. Men när besluten gäller enskilda personers identitet och integritet kan det kännas ansvarstyngt.

Upplever du att digitaliseringen förändrat din roll som ansvarig utgivare?
– Nästan alla skribenter vill att deras artiklar ska läggas ut på nätet och kräver inte ens arvode för det – något som har förändrats på kort tid. Då är det vårt ansvar som publicister att ta besluten kring publicering ett varv till och avväga vilka berättelser som bör vara tillgängliga digitalt, och inte.

Vilka pressetiska beslut är svårast för dig, i din roll?
– De beslut som rör enskilda personers integritet. Eftersom vi ofta intervjuar människor som till exempel har gjort abort i ett land där det är olagligt eller till och med straffbart, eller som är hbtq-personer där det är ett starkt tabu, så kan det vara förknippat med en risk att publicera personernas namn och porträtt. Då är det viktigt att resonera sig fram till ett genomtänkt beslut som jag som ansvarig utgivare kan stå för.

Susanne Blick, tidningen VisionLÄS MER

“Stimulerande att ha en levande diskussion om pressetik”
Susanne Blick, ansvarig utgivare för tidningen Vision.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.