fbpx

Diskrimineringsgrund: sexuell läggning och könsidentitet

Måndag 1 april 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Foto: Viktor Gårdsäter

Mediebranschen har generellt blivit bättre på att bevaka och fördjupa hbtq-frågor, menar Carolina Hemlin, en av två chefredaktörer på den sexualpolitiska tidskriften Ottar som ges ut av RFSU.

Kunskapen om transfrågor har ökat hos journalisterna de senaste fem åren. Att ordet ”hen” används alltmer är ett annat tecken på framsteg. Men det förekommer fortfarande alltför ofta faktafel och felköningar. Hbtq-personer får också framför allt vara med i egenskap av just hbtq-personer.

– Att skriva om hbtq-frågor blir något annat, ett avsteg från det redaktionerna normalt gör. Då tänker de kanske till lite extra och lägger på hbtq-perspektivet, i stället för att det är integrerat i varenda text från början.

Det handlar mycket om språkbruket, menar Carolina Hemlin. Att en tidning eller skribent bara använder sig av ”han” eller ”hon”, utan att fråga hur personer själv definierar sig. Ottars strategi är att inte tillskriva andra människor ett kön, om personen inte själv uttrycker sig så eller att redaktionen vet hur hen definierar sig.

– Det är ganska lätt att bara undvika pronomen och skriva något annat, eller använda hen. Det kan vara exkluderande att bara ha det binära tvåkönssystemet genom en hel tidning, då stänger man möjligheten för andra än cis-personer att känna sig inkluderade.

Carolina Hemlins tips till andra redaktioner är att sätta på sig queera glasögon. Till exempel genom att välja intervjupersoner som inte är heterosexuella cispersoner även om artikeln inte handlar om hbtq-frågor.

– Låt människor definiera sig själva. Undvik normer om heterosexualitet, tvåsamhet och kärnfamiljer när ni skriver om kärleksrelationer, familjer och jämställdhet. Försök också visa olika sorters kroppar och olika könsuttryck på bild.

Text: Jennie Aquilonius, Allt om Tidskrifter

Dagens Arbete tog hjälp av Ottar
När Dagens Arbete skulle skriva om fackförbundet GS hbtq-certifiering valde de att ta hjälp av proffsen. Det resulterade i ett lyckat samarbete med just Ottar.
– Det kändes tryggt att vända sig till en av dem som har full koll på hur man kan skriva om det här området så att det blir värdigt och vettigt. Det är otroligt lätt att av ren okunskap klampa in och göra människor ledsna utan att det alls är meningen, för att man tror sig ha koll på terminologi och så vidare men inte riktigt har det, säger redaktionschefen Gunilla Ericson.

Dagens Arbetes reporter Marie Edholm gjorde intervjun med den bisexuella industriarbetare hon kommit i kontakt och byggt upp ett förtroende med. Ottars chefredaktör Carolina Hemlin stod för artikelns faktadelar, med bland annat regnbågsflaggans historia och en tidslinje över hbtq-rättigheter i Sverige.

– Vi skulle såklart själva kunnat hitta all den här informationen, men Carolina är förstås otroligt insatt. Det gick snabbare för henne, säger Gunilla Ericsson.

Dagens Arbete fick sedan hela Ottars material och vice versa. Inga pengar utbyttes mellan tidningarna. Gunilla Ericson tycker att det här är exempel på ett bra redaktionellt samarbete där två olika tidningar med olika läsekretsar kan dra nytta av varandra.
Text: Karin Persson

 

Gaypar på omslag skapade reaktioner
I februari 2019 hade amerikanska Parents Magazine sitt första omslag med ett samkönat par. Det var träningsprofilen Shaun T och partnern Scott Blokker som prydde framsidan tillsammans med sina ettåriga tvillingar. Chefredaktören Liz Vaccariello hade valt att inte kommentera parets sexualitet i artikeln eller tidningen, för att visa dem som en vanlig familj. Men så vanliga är inte gaypar på omslag – och lovorden strömmade in. Alla var dock inte lika peppade. Den konservativa kristna anti-hbtq-gruppen One Million Moms gjorde en namninsamling med nästan 11 000 signaturer som fördömde att Parents ”använder sitt magasin som en plattform för att förespråka en pro-homosexuell livsstil” och uppmuntrade människor att säga upp sina prenumerationer. Även det skapade uppmärksamhet och många uttryckte sitt stöd för tidningen.

Text: Jennie Aquilonius, Allt om Tidskrifter

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.