Diskrimineringsgrund: Kön

Måndag 1 april 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

”Konstigt att kalla tidningen nischad”

Historiskan, Sveriges första kvinnohistoriska tidning, utkom med ett enda nummer med LRF Media som avsändare. Sedan sa initiativtagaren till tidningen upp sig, köpte loss varumärket och tog över utgivningen i egen regi.

Idén om att starta Historiskan uppstod när hon jobbade som redaktör för Allt om historia på LRF Media. I sitt arbete stötte Eva Bonde och kollegan Jennie Lindholm på många händelser där kvinnor spelat en avgörande roll, men ändå sällan kom med i tidningarna. Tillsammans la de fram idén om en historietidning med fokus på kvinnor för förlagets ledning.

– De var tveksamma till om det verkligen var en affärsmässigt bärande idé. Vi fick nej till att göra en tidning, men fick lov att starta en Facebooksida för att kunna övertyga dem om att det fanns ett intresse.

Sidan fick mycket uppmärksamhet. Året därpå skrev Dagens Nyheter om förekomsten, eller snarare frånvaron, av kvinnor i historieböckerna vilket uppmärksammades brett. Ämnet var hett. Eva Bonde fick lov att göra en oneshot, ett slags specialnummer av Allt om historia.
Eva Bonde tyckte emellertid inte att det räckte med en engångssatsning, och i samråd med LRF:s ledning kom hon fram till att Historiskan hade större chans att utvecklas så som hon ville utanför förlagets ramar. Hon sa upp sig från sin fasta anställning och tog steget ut i ovissheten.
Sedan hösten 2015 har tidningen kommit ut på hennes eget förlag Systerskapet AB med fyra nummer per år. Vid sidan om produktionsarbetet håller Eva Bonde föreläsningar, har olika evenemang och driver en webbshop med produkter kopplade till kvinnohistoria.

– Det känns konstigt att kalla en tidning som handlar om halva befolkningen för nischad, men den har ju ett tydligt fokus. Jag tror att det, i kombination med att jag lägger stor vikt vid bra kvalitet på både papper och innehåll, är vad som gör att det fortfarande finns en marknad för den.

De globala medieföretagen leds av män
Ledningsgrupperna i de hundra största internationella mediebolagen består nästan uteslutande av män, visar en kartläggning av Nordicom. Och de nordiska länderna utgör inget undantag.

– Det som är konstigt med mediebranschen är att man bevakar alla andra delar av samhället och ifrågasätter om det verkligen är kompetens som styr, när det bara är män som dominerar. Men i mediebranschen är det väldigt lite diskussion om hur man definierar kompetens, uppenbarligen är det ju en kompetens att vara man, säger Maria Edström, forskare vid Göteborgs universitet och en av de dem som står bakom kartläggningen från Nordicom.
Bland de hundra största medieföretagen finns flera som ger ut tidskrifter, men undersökningen visar inte särskilda data utifrån medieslag.

32 %
Så stor andel av dem som uttalar sig i nyhetsmedierna uppfattas som kvinnor, enligt Rättviseförmedlingen. Kvinnor får framför allt uttala sig som civila personer och är underrepresenterade som experter, talespersoner och yrkespersoner.
Källa: Rättvisaren 2018

Robotar räknar för jämställdhet
Ett viktigt steg på vägen mot en mer jämställd mediebransch är att räkna. 2018 införde både Dagens Nyheter och Svenska dagbladet en genusrobot. Roboten har i uppgift att räkna antalet kvinnor och män som förekommer i tidningarnas artiklar. Den gör sedan en individuell sammanställning över representationen i varje reporters artiklar och skickar till skribenten. Tanken är att öka medvetenheten hos journalisterna.
Ett liknande verktyg är Shamebot som håller koll på representationen av kvinnor i svenska medier genom att räkna namn. Varje dag publiceras en topplista på Twitter.

Text: Karin Persson och Jennie Aquilonius, Allt om Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.