Digifrukost: Snapchat – så kan du nå din målgrupp

Måndag 20 juni 2016

Snapchat logotype

Den 14 juni körde Sveriges Tidskrifter en digifrukost på temat Snapchat. Eftersom Snapchat växer explosionsartat just nu bjöd vi in några experter från Tidningen Frida och sociala medier-byrån Wicked Society. Hur arbetar man bäst med det här snabba, sociala mediet? Här är en sammanfattning av Digifrukosten.

Hur arbetar tidningen Frida med Snapchat för att nå sin målgrupp unga tjejer? Först ut var chefredaktören Terese Allert och reportern Sara Jergard från Frida. De berättade att det för ett varumärke som Frida är självskrivet att ha en hög närvaro på Snapchat – eftersom det är där deras målgrupp (12-18-åriga tjejer) finns. Deras första och kanske viktigaste tips kring hur man bäst använder Snapchat var att få in mediet som en del av det dagliga arbetet.

– Och det behöver inte tar mer tid, vilket är en vanlig fördom. Om vi exempelvis gör en intervju idag så delar vi alltid upp intervjutiden. Om vi får femton minuters intervjutid med en artist så fokuserar vi 10 minuter på att få material till artikeln i tidningen och sedan ägnar vi fem minuter av intervjun till Snapchat, sa Terese Allert.

Bruten fot blev världsnyhet på Snapchat

Terese Allert lyfte fram ett framgångsrikt exempel: när hon intervjuade Harry Styles, sångare i One Direction, publicerade hon en bild på Snapchat som visade Styles nyligen brutna fot. Bilden spreds snart som en löpeld över sociala medier och vidare till traditionella medier. Chefredaktörens Snapchat-bild på popstjärnans brutna fot blev på bara några timmar en världsnyhet.

– Det visar att det går att skapar ett stort nyhetsvärde via Snapchat, bara genom en enkel bild, och vilket snabbt medie det är, sa Sara Jergard.

Enligt tidningen Frida är fördelarna med Snapchat flera. Det skapar en djupare relation till läsarna och ger dem möjlighet att lära känna varumärket (Frida) ännu bättre. Det är dessutom ett väldigt enkelt, tidseffektivt och ekonomiskt fördelaktigt redaktionellt verktyg: det enda du behöver är din mobil. Dessutom ger det ett mervärde eftersom det är personligt, ärligt och direkt.

– Det ger läsaren en chans att inte bara läsa en intervju med en artist några veckor i efterhand – utan faktiskt själv vara med på plats, behind the scenes, sa Sara Jergard.

Terese Allert fyllde i:

– Charmen med Snapchat är att det är här och just nu. Det behöver inte vara så tillrättalagt.

Men går det verkligen att tjäna pengar på det här? Absolut. Tidningen Frida har kört sponsrade samarbeten i sin Snapchat-kanal tillsammans med bland annat Kappahl. Ett framgångsrikt samarbete, intygar tjejerna. Sara och Terese avslutade med att ge några konkreta tips till andra tidningar och magasin som funderar på att starta ett Snapchat-konto.

– Uppdatera lagom mycket, variera innehållet och våga testa dig fram. Fundera inte så mycket utan kör på bara. Eftersom klippen ligger ute i max 24 timmar så gör det inte så mycket om det inte blir som man tänkt sig direkt.

Efter Frida tog Jonathan Liedman och Robin Årman grundarna av Wicked Society – en byrå som beskriver sig som ”Sveriges första mediehus för mobila sociala medier” – över för att berätta mer om Snapchats möjligheter. De inledde med att slå fast att Snapchat är det sociala medie som växer snabbast just nu. Dessutom är Snapchats användare mycket aktiva och har ett högre engagemang än till exempel Facebook-användarna.

– Formaten i alla medier blir kortare och kortare, visar undersökningar. Användarna vill ha tidseffektiv underhållning, det är en av anledningarna till att Snapchat fungerar så bra just nu, sa Jonathan Liedman.

Skyhögt engagemang

Jonathan Liedman presenterade sedan ett konkret case som de arbetat med: Malmöfestivalen i fjol. Festivalen är Nordens största men arrangören har under flera år haft svårt att skapa en givande relation till åldersgruppen 12-20 år. Wicked Societys uppdrag blev att försöka tränga igenom det sociala bruset och fånga åldersgruppens intresse. Genom Snapchat, där åldersgruppen har ett mycket högt engagemang, lyckades man locka till sig tusentals följare. Genom en kampanj där byrån gick ut med att de gjorde “Sveriges första rekrytering via Snapchat”, där användarna fick söka jobbet som Snapchat-reporter på festivalen, så skapade man en hajp. Kampanjen blev viral, man fick in flera hundra ansökningar och användarna strömmade till Malmöfestivalens nya Snapchat-konto.

Ett annat case som Robin Årman lyfte fram var deras arbete med filmbolaget Warner Brothers. När de fick i uppdrag att skapa en hajp kring biofilmen Conjuring 2 valde man att göra en kampanj i Snapchat. Kampanjen byggde på att man återskapade en känsla från filmen genom olika så kallade influencers (redan kända personer som kan hjälpa till att sprida ett budskap genom att fungera som ambassadör). Man släppte även exklusivt material från filmen på Snapchat, skapade tävlingar och lät en ambassadör sända live från den stora filmpremiären i London.

– Engagemanget från användarna var skyhögt. Vi kunde också se att användarna kollade noga på varje klipp, det var alltså inget som bara försvann i flödet som det ofta gör i andra sociala medier.

Läs mer:

— Wicked Society: Snapchat, hur börjar jag?

— BBC: First Lady Michelle Obama joins Snapchat

— Wall Street Journal: Snapchat: How Brands Reach Millennials

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.