Det här gäller för ditt juridiska ansvar som utgivare på nätet

Fredag 2 december 2016

Per-Anders Broberg, vd Utgivarna. Foto: Tobias Björkgren

Är du ansvarig utgivare? Då vet du säkert hur ditt juridiska ansvar ser ut för den tryckta tidskriften. Men har du koll på vad som gäller digitalt?

Per-Anders Broberg , vd på Utgivarna svarar.  Han har bland annat varit ställföreträdande ansvarig utgivare för Expressen i 15 år, och är medlem i Sveriges Tidskrifters expertpanel.

Har sajten grundlagsskydd?
yesJa. En tidskrifts webbsida har ett automatiskt grundlagsskydd om den är kopplad till en tidskrift med ansvarig utgivare, och tidskriften behöver endast anmäla detta till Myndigheten för Press, Radio och TV – en så kallad databasanmälan. Om tidskriften är helt webbaserad och det därför inte finns något tidigare utgivningsbevis, kan du ansöka om ett sådant för sajten.

Är du ansvarig för kommentarer på sajten?
maybeKanske. Som ansvarig utgivare ansvarar du för innehållet i kommentarsfält som är förhandsmodererade. I omodererade kommentarsfält står den som gjort inlägget för dess innehåll. Lagen om elektroniska anslagstavlor innebär emellertid att den som äger sajten är skyldig att ta bort inlägg som innebär till exempel hets mot folkgrupp, uppvigling, olaga våldsskildring, barnpornografibrott och upphovsrättsintrång. Den så kallade BBS-lagen omfattar dock inte förtal.

Har du ansvar för externt material på sajten?
noNej. Material från till exempel Youtube, Facebook eller någon annan webbsida som ligger inbäddat på tidskriftens sajt omfattas inte av grundlagsskyddet. Inte ens om innehållet är producerat av tidskriften. För den reporter som lagt in materialet på hemsidan kan det möjligen finnas ett medverkansansvar, det vill säga att hen medverkar till brott.

Är du ansvarig för material som publicerades på sajten innan du tillträdde?
yesJa. Yttrandefrihetsgrundlagen, YGL, behandlar tidningars databaser som en helhet. För papperstidningar gäller det att den som var ansvarig utgivare vid publiceringstillfället är ansvarig för innehållet. Preskriptionstiden för förtal är två år från publiceringstillfället. För grovt förtal är preskriptionstiden fem år. För sajten är däremot den aktuella ansvariga utgivaren ansvarig för allt material på sajten oavsett när det publicerats, och tidskriftens preskriptionstider gäller inte här. I ett betänkande som Mediegrundlagskommittén lämnat till regeringen föreslår man dock att denna så kallade ”arv-synd” ska begränsas till ett år bakåt i tiden. När det handlar om äldre material än så ska utgivaren få två veckor på sig att ta bort sådant som kan utgöra ett yttrandefrihetsbrott, efter att ha uppmärksammats på detta av JK eller en målsägande. Om publiceringen inte tas bort gäller inte ansvarsbegränsningen.

Har en tidskrifts sociala medier grundlagsskydd?
noNej. För sociala medier, som till exempel Facebook, Twitter och Instagram, finns ingen ansvarig utgivare. Det skulle dock kunna åberopas att tidskriftens automatiska grundlagsskydd skulle gälla också för dess sociala medier-konton. Flera tidningar har anmält ansvariga utgivare för sina sociala medier, men det är inte rättsligt prövat om ensamansvaret gäller ens då. En förutsättning för att det ska gälla är till exempel att innehållet inte ska kunna ändras av någon annan än den egna redaktionen.

Har du ansvar för kommentarer på sociala medier?
maybeNja. Det straffrättsliga ansvaret för kommentarer på sociala medier ligger i de flesta fall hos den som har skrivit kommentaren. Enligt BBS-lagen kan dock den som har kontrollen över ett kommentarsfält ansvara för andras yttranden där, om dessa utgör uppenbara fall av exempelvis hets mot folkgrupp. Men BBS-lagen tillämpas väldigt sällan.

Kan det vara brottsligt att dela material?
maybeNja. Du är inte ansvarig för innehållet i det material som du delar, däremot för innehållet i själva länken eller det du själv skriver i samband med att du delar materialet. Så om det finns någonting av brottslig karaktär i den räcka av tecken som länken består av, skulle du kunna åtalas.

Kan du bli ansvarig för medarbetares konton?
maybeOklart. Frågan väcktes år 2015 då Aftonbladets kulturjournalist Martin Aagård kallade artisten Rickard Herrey för ”din gamle rasist” på Twitter. Herrey svarade med att stämma Aftonbladet, eftersom han menade att uppgiften hade publicerats av Aagård i hans tjänst på Aftonbladet och att arbetsgivaren därför hade ansvar för Martin Aaagårds tweet. Domstolen ansåg dock inte att Aagårds yttrande var förtal, varför ansvarsfrågan aldrig prövades.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.