“Det är lättare att sitta bakom skärmen än att stoppa ner händerna i hästskit”

Torsdag 29 mars 2018

Joakim Svensson, Travronden

Det går bra för Travronden, en tidskrift som kommit ut sedan 1932. Med flera priser i bagaget, stark tillväxt digitalt och en förstärkt redaktion går tidningen in i framtidens medielandskap. Men hur gör Travronden för att behålla greppet om målgruppen och samtidigt utveckla både journalistiken och distributionskanalerna? Tidskriftspodden träffar Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden. Programledare: Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter.

Glimtar ur avsnitt 41

✔️Om hur redaktionen agerade när “100 års arbetslivserfarenhet” försvann från tidningen på kort tid

✔️Så skapade Travronden en tillväxt på flera hundra procent i digitala läsarintäkter under förra året

✔️Om direktivet från Travrondens ägare – “Självständighet är en extremt viktig parameter”

✔️Spelbranschen förändras “Vi som tidigare varit en business to customer-verksamhet kommer behöva titta på nya segment”

✔️”Man kan inte förvänta sig att läsarna ska staka ut framtiden för en”

✔️Om fördomarna kring travsporten “Det är lättare att sitta bakom skärmen än att stoppa ner händerna i hästskit”

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.