fbpx

“Det är lättare att sitta bakom skärmen än att stoppa ner händerna i hästskit”

Torsdag 29 mars 2018

Joakim Svensson, Travronden

Det går bra för Travronden, en tidskrift som kommit ut sedan 1932. Med flera priser i bagaget, stark tillväxt digitalt och en förstärkt redaktion går tidningen in i framtidens medielandskap. Men hur gör Travronden för att behålla greppet om målgruppen och samtidigt utveckla både journalistiken och distributionskanalerna? Tidskriftspodden träffar Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden. Programledare: Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter.

Glimtar ur avsnitt 41

✔️Om hur redaktionen agerade när “100 års arbetslivserfarenhet” försvann från tidningen på kort tid

✔️Så skapade Travronden en tillväxt på flera hundra procent i digitala läsarintäkter under förra året

✔️Om direktivet från Travrondens ägare – “Självständighet är en extremt viktig parameter”

✔️Spelbranschen förändras “Vi som tidigare varit en business to customer-verksamhet kommer behöva titta på nya segment”

✔️”Man kan inte förvänta sig att läsarna ska staka ut framtiden för en”

✔️Om fördomarna kring travsporten “Det är lättare att sitta bakom skärmen än att stoppa ner händerna i hästskit”

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone.

Om Tidskriftspodden

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.