De tyngsta magasinen på Almedalsveckan

Onsdag 22 maj 2019

Allt om Tidskrifter har kartlagt vilka magasin som kommer synas i Almedalen 2019 – och guidar dig bland tidskrifternas många evenemang.

Än är inte schemat för Almedalsveckan spikat, men redan är över 2 200 evenemang bokade på Gotland första veckan i juli. Bland arrangörerna finns åtminstone 27 tidskrifter, som ordnar seminarier, diskussioner och heta stolen-samtal. Utifrån Almedalens egna sammanställning går det att dra slutsatsen att årets politikervecka kommer ha fokus på hållbarhet, vård och omsorg, klimat/miljö, demokrati och byggande. Samma tendens märks när magasinen ordnar debatt.

Allt om Tidskrifter har genomlyst programmet så här långt och listar tidskrifterna som är störst i Almedalen 2019 och vilka höjdpunkter du inte bör missa.

1. Dagens Samhälle lockar tunga politiker

Förra året lockade tidningen Dagens Samhälle fler än 50 makthavare, varav 19 ministrar och tre partiledare till sin scen under Almedalsveckan. I år utlovas 50 intervjuer och fem lunchdebatter med makthavare och andra tungviktare. Redan är utbildningsminister Anna Ekström, (s), infrastrukturminister Tomas Eneroth (s) och civilminister Ardalan Shekarabi (s) bokade. I tidningens monter och mötesplats blir det samtal på temat ekonomi, politik och offentliga affärer. Dagens Samhälle AB är ett fristående, redaktionellt oberoende bolag inom SKL Företag AB.

Höjdpunkt: Heta stolen-samtalet “Varför går det så långsamt med höghastighetstågen?” med infrastrukturminister Tomas Eneroth, 3 juli, har potential att bli en frågestund som kommer citeras i flera medier.

Twitter: @dagenssamhalle 

 

2. Fastighetsnytt för samman branschfolk

Kongressen Business Arena är en mötesplats för fastighetsbranschen, som ordnas av tidningen Fastighetsnytt och Bonnier-förlaget Fastighetsnytt Förlags AB. På gamla Visby-krogen Burmeisters nätverkar ledande personer inom fastighets- och samhällsbyggnadssektorn. Business Arena ger sina partnerföretag möjlighet att boka mindre mötesrum i restaurangens lokaler eller få ökad synlighet under olika evenemang.

Höjdpunkt: Under seminariet “Är hållbart alltid dyrast?”, 4 juli diskuterar Jesper Strandberg från Peab Bostad, de ekonomiska utmaningarna med att bygga med mindre klimatavtryck.

Twitter: @businessarenafn

 

3. Syretidningarna har flest evenemang

De fem gröna Syretidningarna har ett gediget program på Syregården i Visby. Hela 55 evenemang var på tisdagen inbokade, enligt Almedalens informationssajt. Därmed leder Syretidningarna ligan över flest evenemang bland tidskrifterna i Almedalen. Det blir mycket gröna frågor när Syretidningarna håller i mikrofonen, men tidningarna startar Almedalsveckan i en annan ände, med seminariet “Efter Metoo och samtyckeslagen – vad har hänt?” och avslutar med ett samtal om “Rasism i Sverige – i dag”. De fem Syretidningarna är fristående gröna och ägs av Mediehuset Grönt.

Höjdpunkt: Syretidningarna ordnar heta stolen-utfrågningar om vad de olika partierna egentligen vill. Första frågestunden “Vad vill Moderaterna?”, 1 juli, kan bli en het debatt.

Twitter: @tidningensyre

 

4. Medietidningarna gör gemensam sak

Nytt för i år är att Resumé, Dagens Media och Medievärlden samarbetar om en rad seminariepunkter under Almedalsveckan. Tidningarna har sedan förra året samma ägare, Bonnier Business Media. Alla de tre tidningarna har också egna evenemang, alternativt med andra samarbetspartners. Dagens Media har till exempel två seminarier om näthatare tillsammans med tidningsutgivarna, TU – Medier i Sverige.

Tre höjdpunkter:

1. Seminariet “Vem drar högsta vinsten på den oreglerade spelmarknaden?”, 2 juli och 3 juli. Arrangörer är Resumé och olika medarrangörer.

2. Talkshowen “The Good Show” där forskare, influencers och politiker har ett samtal kring FN:s hållbarhetsmål. Programledare är Rosanna Endre och Martin Sundberg. Showens säsongsavslutning spelas in live i Almedalen 3 juli och sänds i efterhand på www.thegoodshow.nu. Arrangörer är Resumé, The Good Show och Carlsberg.

3. Dagens Medias DJ Battle på Kallis 3 juli. Omkring 2 600 gäster kommer dansa till makthavarnas tävlingsmusik och mingla.

Twitter: @tidningenresume, @Dagens_Media

 

5. Offentliga Affärer delar ut pris

Ekonomi, upphandling och digitalisering står i fokus när Offentliga Affärer besöker Almedalen. Affärstidningen är den största inom offentlig förvaltning och tillhör Hexanova Media Group.

Höjdpunkt: Offentliga Affärer delar ut priset Handslaget 2019 till Årets upphandlare eller upphandling under Almedalsveckan.

Twitter: @OffentligaAff

Antal evenemang: 12

Tidskrifterna Dagens Medicin, Tidningen Dagen, Breakit, Aktuell Hållbarhet, Affärsvärlden, Tidskriften Signum, Tidningen Chef, Veckans Affärer, Miljö & Utveckling, Forskning & Framsteg, OmVärlden, Sändaren, Dagens Arbete, Journalisten och Föräldrakraft ordnar också evenemang under Almedalen.

Kyrkans Tidning har än så länge bara anmält ett evenemang under Almedalen, ett seminarium med titeln: “Är vi journalister hopplösa? Att berätta om världen i tider av kris och konflikt”, 4 juli. En annan programpunkt som kan vara intressant för dig som är journalist är TU – Medier i Sveriges debatt “Tar nätjättarna sitt ansvar?” som ges 2 juli. Sveriges Tidskrifter arrangerar bland annat ett seminarium med titeln: ”Hur ska kvalitetsjournalistiken finansieras?”, 1 juli.  Journalistförbundet deltar också med evenemang under Almedalsveckan.

Bland årets arrangörer finns också Arena Idé som är Arenagruppens tankesmedja.

Insamlingsstiftelsen Vi-skogen har en trädplantering på innegården till Gotlands museum 1-4 juli och ger möjligheter att klimatkompensera för resan till Almedalen.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

Fotnot: Programmet till Almedalen är inte färdigt ännu utan fler punkter tillkommer varje dag.

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.