De planerar en ny bok om magasinsvärlden

Onsdag 20 februari 2019

Foto: Magnus Liam Karlsson

Journalisterna Gertrud Dahlberg och Annika Bergson skrev en satirisk bok om magasinsvärlden. Nu planerar de uppföljaren.

När boken Sista ordet kom ut var det många inom magasinsvärlden som drog efter andan. Författarduon Gertrud Dahlberg och Annika Bergson har lång erfarenhet från magasin och dagspress – och nu skrev de satir om en moderedaktion.
Väl utgiven bjuder följetongen Sista ordet, inläst som ljudbok av tidningsdrottningen Amelia Adamo, på flera karaktärer som tycks lätta att känna igen för oss som jobbar med tidskrifter.

– Jo, det finns spår från verkligheten, men det är en fiktiv bok. Vi har inte skrivit en nyckelroman även om många tenderar att läsa in och projicera sina personer på boken. Ibland har det gällt personer som vi inte ens har tänkt på, säger Gertrud Dahlberg.

När Gertrud Dahlberg var redaktionschef på Damernas Värld var Annika Bergson redaktionssekreterare där. Det är tydligt att författarduon hämtat inspiration från sin tid på Bonnier Tidskrifter (numera Bonnier Magazines & Brands).

– Vissa knasiga händelser har vi varit med om och andra saker är ren dikt. Vi har velat skildra den ganska hårda och okänsliga digitaliseringen och förändringarna som pågår nu inom tidskriftsbranschen, säger Gertrud Dahlberg.

Sista ordet är hennes debut som författare. Annika Bergson har tidigare skrivit intervjuboken Rendez-vous med 12 spännande kvinnor. Nu planerar författarduon att göra en ny bok med ett liknande persongalleri som i Sista ordet.

– Vissa karaktärer kanske får en mer framträdande roll och genomgår någon sorts utveckling. Det är inte riktigt klart än, men tanken är att det ska vara i samma miljö. Vi tänkte börja skriva nu, säger Gertrud Dahlberg.

Ännu har uppföljaren inget bokförlag. Sista ordet är utgiven på Bonnier Bookery och finns som ljudbok och e-bok.

Hade du hellre velat att boken var tryckt?
– Ja, jag vet inte, men det är lite kul att komma ut som ljudbok också för det är ett nytt format. Sedan vet man ju inte, om den blir populär kanske den kan komma ut som vanlig bok också.

Gertrud Dahlberg tror att många kan identifiera sig med personerna i Sista ordet?
– Vi visar den här inskränkta, världsfrånvända magasinsbranschen. Samtidigt finns aktivitetsbaserade kontor utan papperskorgar även i andra branscher. Man har massa lösningar som inte funkar för folk, det tror jag att många känner igen sig i, säger Gertrud Dahlberg.

Hon vill att boken ska vara underhållande.
– Man ska skratta och garva och tycka att det är kul och knasigt. Det är ju satir.

Tror du någon kommer att bli sur?
– Ja, det kan väl hända. Jag var lite rädd att Amelia Adamo inte skulle vilja läsa in boken, att hon skulle kunna tycka att det var för mycket, men hon tyckte att den var rolig. Man kan inte veta hur folk tar emot den.

Text: Matilda Nilsson

Sista ordet – en snabb resumé
Ljudboksföljetongen Sista ordet utspelar sig på Hej Modes-redaktion, en modetidning som ägs av fiktiva Masterton Media & Brands.
Ur persongalleriet märks:
Bernhard Bucht – toppchefen som gillar att flytta runt sin personal – samtidigt som han lider av tristessen i sitt fina kontor och lägger ut kattbilder på sociala medier.
Cecilia – redaktionschefen som missar de flesta mötena, alltid är långt efter deadline och har en kuslig fingertoppskänsla för magasinsproduktion.
Hedvig – en shopaholic som spenderar för mycket tid med olika män, för lite tid med sin tonårsson och ändå ser till att allt jobb som Cecilia inte gör, blir gjort.
Sista ordet är utgiven som ljudbok och e-bok på digitala bokförlaget Bonnier Bookery.

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.