fbpx

Darlingredaktör startar nytt magasin

Torsdag 15 september 2016

Koko MagasinSnart utkommer första numret av före detta Darling-chefredaktören Marie Birdes nya tidning Koko. I en intervju med Sveriges Tidskrifter avslöjar Marie Birde att det rör sig om ett riktigt maffigt magasin på över 100 sidor – med allt som rör barnens värld. “För flickor finns rosa prinsesstidningar och pojkar får coola superhjältetidningar i den blå färgskalan. Koko är en tidning för barn. Punkt.”

Berätta om Koko, vad kommer det bli för slags tidning och när kommer första numret?

– Koko är tidningen jag önskat åt mina barn, och som jag själv älskar fast jag inte är ett barn! Ett riktigt maffigt magasin på över 100 sidor med allt som rör barnens värld. Vi tipsar om musik, böcker, filmer, pyssel och nya slags funderingar. Koko uppmuntrar också till läsning, skrivande, kreativitet och lockar till lek och trädklättring. Och peppar barnen till att vara sig själva och till att ha sina egna åsikter.

– Målet är att skapa en värld som är full av inspiration och finheter för barn mellan 6-13 år och deras vuxna. Varje sida ska vara en kreativ fest. Och är per automatik en paus från den digitala världen! Samtidigt är Koko din schystaste kompis, någon att hålla i handen när det stormar och en bibel eller hemlig bok som ska räcka länge.

Många anser kanske att det är lite koko (förlåt) att starta en ny papperstidning just nu, berätta hur ni ska bevisa motsatsen?

– Så här tänker vi: När våra barn får en riktigt fin och bra bok sätter de den högst upp på den där hyllan som är proppad med deras mest värdefulla saker. De älskar att titta på vackra omslag och läsa det som står i böcker som är riktade bara till dem. Jag tror det är en superfin present att ge “webbgenerationen” något de aldrig haft: ett eget magasin att drömma sig bort i. Och som de vuxna också tycker är kul. Det vore ju koko att inte ge våra barn det alternativet i alla fall.

– Det är också en jättekul utmaning att göra tidning för den här målgruppen, som kanske inte är “vana” vid papperstidningar. Det ger oändliga möjligheter. Vi vrider och vänder på tidning både bokstavligen och som koncept. Jag brukar också tänka att det är så sorgligt att barnen, som faktiskt är ganska snobbiga esteter, ofta får nöja sig med ett rätt larvigt och slarvigt formspråk.

Vilken lucka i tidskriftshyllan kommer ni att fylla?

– Hela barnsegmentet är ju rätt skralt och tittar man närmare på hur det ser ut, blir i alla fall jag mörkrädd över hur könssegregerat det är. För flickor finns rosa prinsesstidningar och pojkar får coola superhjältetidningar i den blå färgskalan. Koko är en tidning för barn. Punkt.

– Det finns liksom ingen motsvarighet i Sverige, visst har vi Kamratposten och tack och lov för den, men Koko är ändå något annat, med ett annorlunda tilltal och som delvis kommer bevaka andra frågor och besvara relevanta frågor på ett annat sätt än dem. Det närmaste vi kommer förebild är finfina brittiska Anorak (som startades av Cathy Olmedillas som jobbade på The Face och Sleazenation). Där kan vi snacka fest för ögat.

Vilka fler ligger bakom och hur finansieras projektet?

– Jag och Jonas Troedsson, som till vardags ägnar sig åt digitala lösningar och driver 5 monkeys, “äger” projektet. Vi samarbetar med Fellow Designers och formgivarna William Andersson och Sissela Jensen. I medverkandelistan syns rara ärtor som Emi Guner, Klas Ekman, Rebecka Åhlund, Erika Vallin, David Sundin, Alice Kassius Eggers, Caroline Hainer, Marisa Fjärem och en massa andra superduktiga människor. I framtida nummer kommer vi nog se ännu fler gamla “darlingar” från Darling-tiden. Har redan en lista artiklar i huvudet som jag vill se dem skriva. Koko finansieras med hjälp av lösnummerförsäljning och förhoppningsvis ett och annat samarbete, säger Marie Birde.

Koko utkommer med fyra nummer per år och det första numret släpps snart. Håll utkik här för mer info. 

Johan Kellman Larsson

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.