Därför ska tidskrifter ha koll på nya filmformatet

Torsdag 29 augusti 2018

Deeped Niclas Strandh

Instagram lanserade sitt nya tv-format IGTV i somras. Än så länge har ett fåtal tidskrifter hakat på, men det långa filmformatet kan vara helt rätt för magasin, enligt Deeped Niclas Strandh, digital planner på JMWGolin.

Baaam, Frida, VeckoRevyn och Mama är svenska titlar som prövat det nya videoformatet IGTV från Instagram. Bland deras klipp utmärker sig en kortfilm från Mama om AD:n som satt ett korrekturfel på förstasidan. I stället för “vill” står det “vÖl”.

“Det blev fel på omslaget. Det är så deppigt. Det är mitt fel”, säger hon olyckligt i det korta klippet.

Instagram TV eller IG TV har beskrivits som ett mellanting mellan Instagram Stories och Youtube. Det har ett stående format som är anpassat efter mobilskärm, filmerna kan vara upp till en timme långa (!) och går att nå via IG TV-appen eller vanliga Instagram. Stora internationella titlar som Vogue och National Geographics märks förstås i flödet på IGTV. National Geographics har bland annat gjort en 47 minuter lång film med kändisen Will Smith och bland andra Peggy Whitson, som har USA-rekordet som den astronaut som spenderat längst tid i rymden.

– Facebook (som är Instagrams ägare) försöker hela tiden bygga in sig i rörligt. De ser att om de får in influencers och kan monetärisera på rörligt så är det en viktig kanal, säger Deeped Niclas Strandh, digital planner på byrån JMWGolin.

Men enligt en artikel i Techcrunch, en amerikansk publicist inom teknikområdet, har IGTV-formatet ännu inte tagit fart. När Instagram Stories startade 2016 hade den redan efter två månader 100 miljoner användare. Men från Facebooks sida har man varit tyst om hur det går för IGTV.

Enligt Techcrunch minskar antalet nedladdningar av appen sedan starten. Och förra veckan laddade endast 70 000 ned appen. Men det går inte att läsa ut allt för mycket av statistik om antalet nedladdade appar, menar Deeped Niclas Strandh. IGTV-funktionen fungerar också via vanliga Instagram-appen.

– Det är lite tidigt att döma ut IGTV, säger han.

Just för magasin kan det nya formatet vara extra intressant menar han.

– Man ska ha koll på alla nya kanaler. Det är inte självklart att de nya videoformatet slår och det tar en tid att ändra beteende, men som tidskrift kan man fundera över “vad skulle vi kunna göra här? Finns det sätt att jobba med det långa formatet?”

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Allt om Tidskrifter för fler uppdateringar om branschens utveckling. Det är gratis.

Ett längre vertikalt videoformat kan vara precis rätt för en del tidskriftsförlag som jobbar med längre reportage. För egen del tycker Deeped Strandh att IGTV är intressant.

– De försöker stoppa in ett nytt format till oss, men det kommer ta tid. Folk har hatat vertikalvideo. Det är ovant. När man försöker tänka video vertikalt och i långformat blir det tilt i huvudet på de flesta, säger han.

Huruvida IGTV kommer få en större publik eller inte är till stor del i händerna på stora framgångsrika influencers. Än så länge är Youtube mer inkomstbringande för dem.

– Branschen väntar på när Facebook kommer att skapa ungefär samma modell som Youtube har, att kreatörerna får betalt för innehåll. Då kommer det bli krig på riktigt.

Kan IG TV vara en konkurrent till Youtube?
– Inte i dag. Men Youtube förstår att det är något som händer. Så länge Youtube är så mycket större och ge betalt sitter plattformen säkert vad gäller de stora kreatörerna – och det är dem som alla vill åt.

Skribent: Matilda Nilsson
Foto på Deeped Niclas Strandh: Joakim Sundström
Kontakt: info@sverigestidskrifter.se

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.