fbpx

Därför ska du också börja podda

Torsdag 20 oktober 2016

Amanda Schulman och Hannah Widell

Amanda Schulman och Hannah Widell har byggt ett svenskt bloggimperium genom sitt bolag Perfect Day Media. Här berättar de varför poddar som kanal passar tidskrifter extra bra.

Är podden snart död? Nja, inte som fenomen – men som begrepp. Flera experter tror att vi överhuvudtaget inte kommer att prata om podcast om tio år. Att kunna lyssna på ljudfiler, när man själv vill och i olika enheter, kommer att vara en så naturlig del av vår mediekonsumtion att det inte behöver ett eget namn. Och ljudproducenter kan vi vara allihopa.

Det kommer att vara en helt given del i plattformsmixen för alla större medieföretag. Men hur hittar man rätt tilltal i sina program? Hur fixar man finansieringen? Och finns det någon chans att ta betalt av användarna?

Jakten på svaren börjar hos Perfect Day Media som är en av Sveriges största poddproducenter. På Sturegatan 16 i Stockholm, en trappa upp, finns en brun dörr med en rad företagsnamn som vittnar om bredden på verksamheten här innanför. Hannah Widell tar emot. Hon och systern Amanda Schulman grundade Perfect day Media 2011, efter att de båda sagt upp sig från sina chefsjobb på tv-produktionsbolaget Mastiff.

I rask takt har de byggt ett mediehus med poddarna som grund. Och taket är inte lagt ännu. Perfect Day Media har vuxit från 11 till 35 anställda på bara något år och fördubblat omsättningen två år i rad. På väggen i kontorsrummet med utsikt mot Humlegården sitter ett foto av systrarnas farmor Gunny Widell, tidskriftsdrottningen som under sitt yrkesliv hann med elva chefredaktörsuppdrag. Här sitter också diplomet från Stora Journalistpriset 1981 som Gunny Widell fick för jobbet med att förnya Vecko-Revyn.

– Gunny dog för två år sedan. Vi saknar henne. Hon hade velat vara här med oss, säger Amanda Schulman.

Perfect Day Medias affärsidé är karaktärsdrivet innehåll för alla plattformar. De producerar rörlig bild och ljud, jobbar med event och PR-samarbeten. Poddarna har i mångt
och mycket varit grunden i verksamheten, och flaggskeppet är Alex Schulmans och Sigge Eklunds podd. Alex och Sigge har nästan en halv miljon lyssnare i veckan och är en av få poddar i Sverige som går rejält plus.

I höstas avslöjade de att de drar in mellan 120$000 och 320$000 per avsnitt i sponsorpengar. Förutom Alex och Sigge har Perfect Day Media bland andra Yoga Girl, musikern Vanessa Falk och författaren Jonas Cramby i sitt poddstall. Dessutom har Hannahs och Amandas egen podd Fredagspodden 300 000 lyssnare varje vecka. Hannah Widell pratar om den relation som skapas mellan profilen och lyssnarna. Kompiskänslan.

Podd är något intimt. Man är nära sin lyssnare, och innehållet är allt. Många av de poddar som Perfect Day Media producerar eller samarbetar med görs av kändisar. Men en podd måste absolut inte innehålla en kändis för att få bra lyssning, betonar de.

– Bäst innehåll vinner, så enkelt är det, säger Hannah Widell.

Hannah Widell ser stora möjligheter för tidskrifternas varumärken att lyckas med podd.

– Tidskrifterna har kanalerna, spridningen och känner sina målgrupper. De har dessutom inarbetade profiler. Det spelar ingen roll att man inte är jättevan vid att göra radio eller har en udda dialekt. Sådant behöver inte sätta hinder i vägen. Det är bara att sätta igång och lära. Pröva sig fram. Det är just det som tidskriftsföretagen bör göra, hävdar Amanda Schulman.

– De måste bara köra. Startar de tio poddar, så är det en som lyckas. Perfect Day Media jobbar uteslutande med integrerad sponsring. I början av avsnittet presenteras
sponsorerna och på slutet återkommer man till dem i ett lite längre snack om sponsorns produkter eller tjänster.

– Det där kan man göra olika. En journalist som vill markera sitt oberoende kan låta någon annan prata in reklamen. Det finns inga standardlösningar, säger Hannah Widell.

Men en gång blev det rabalder. När Hannah och Amanda gjorde reklam för det egna vinet i podden reagerade Konsumentverket.

Har ni behov av att testa gränser?

– Vi var bland de första i Sverige att producera sponsrade poddar. När man ger sig på ett nytt format så måste man prova sig fram, säger Hannah Widell.

Text: Barbro Janson Lundkvist Foto: Pressbild

Den här intervjun publicerades som en del i ett större reportage om poddar i Allt om tidskrifter, nr 3 2016. Läs mer och prenumerera gratis här.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.