Därför lanseras en branschtidning för influencers
Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
– Det har inte funnits någon som lyft influencerrollen som ett yrke. Ingen har tagit branschen på allvar och bevakat den, där såg vi en lucka, säger Johanna Allhorn.
Hon är chefredaktör för Ehandel och den nya sajten Influens som lanseras i veckan.
– Det finns aktörer som bevakar influencervärlden, men då lyfter man mer influencers som kändisar. Vi vill göra en branschtidning för influencers – och det finns inte vad vi har sett. Vi kommer lyfta frågor som är viktiga inom branschen, det kan gälla regler kring hur man marknadsför saker korrekt eller hur man ska tänka när man jobbar internationellt.
Redaktionellt ska Influens hitta synergier med den mer etablerade syskonsajten Ehandel.
– Vi skriver redan nu om till exempel e-handlare som gjort kollektioner ihop med influencers. Samma nyhet som vi skriver om på Ehandel kan vara gångbar på Influens, men med andra vinklar och perspektiv.
I dag arbetar totalt fyra personer med branschbevakningen på Ehandel. Samma redaktion kommer göra nyhetsarbetet på Influens.
– Det kommer bli mer jobb. Vi har redan anställt fler säljare, nu tittar vi på att utöka redaktionen också, säger Johanna Allhorn.
Ehandel.se startade 2009 som ett nyhetsbrev och ett forum för e-handlare. Därefter har varumärket vuxit och är i dag en plattform med branschnyheter, event, utbildning, forum och flera kringtjänster. Ehandel SE AB har sitt säte i Helsingborg. 2018 förvärvades bolaget av LRF Media.
– I och med att vi fick en stabilare ägare fick vi mer muskler. Vi kan tänka mer långsiktigt. Och LRF Media var tidigt tydliga med att de inte kommer gå in och säga hur vi ska göra. Vi är fria att styra oss själva, säger Johanna Allhorn.
Ehandel.se bevakar redaktionellt främst e-handel mellan konsumenter och företag och business-to-business.
– Intresset för e-handel ökar. Till i höstas var vår bästa notering runt 80 000 unika sidvisningar i veckan. Nu har vi 150 000 – 200 000 unika sidvisningar. Det har ökat jättemycket. Vi har till och med varit uppe och vänt på 350 000 unika sidvisningar en vecka. Man undrar om det verkligen kan stämma, men det är kopplat till pandemin.
Även om trafiken till sajten ökat, har bolaget Ehandel SE drabbats av intäktsbortfall på grund av coronapandemin. Event- och annonsintäkter är mediehusests viktigaste affär.
Trots det har mediehuset valt att göra flera satsningar under 2020 och 2021. Nyligen startade en digital rådgivningstjänst för e-handlare och före det drog liveshoppingplattformen Showroom i gång. Showrooom har som ambition att samla all liveshopping på ett ställe.
Enligt Johanna Allhorn ska det enkelt gå att ta sig mellan den kommersiella sajten Showroom och den redaktionella kanalen influens.se, eventuellt blir det en knapp som leder mellan sajterna.
– Vi ska bygga oss en stark position inom influencerbranschen och kan se många synergier kopplat till influeraryrket. Tanken är att Influens ska bli en del av något större.
Planerar ni några fler stora satsningar?
– Vi ska växa de kommande åren som företag. Utan att gå in på detaljer så har vi en massa projekt i pipeline. Det krävs för att få tillväxt, att man måste satsa, långsiktigt. Men från redaktionens sida har vi inga andra nya planer än Influens just nu.
Influens.se är en svensk sajt. Ehandel SE driver förutom Ehandel.se även sajter om e-handel i Finland, Danmark och Norge.