Clubhouse-feber och starka medieresultat

AktuelltTidskriftspodden 3 februari
Clubhouse-feber och starka medieresultat

Tidskriftspodden avsnitt 97 med Viveka Hansson, Unn Edberg, Thomas Mattsson och Fredrik Wass

Det går bra för flera stora medier i Sverige. TV4, DN, DI och Aller media har kommunicerat ekonomiska toppresultat för pandemiåret 2020. Ändå vill TV4 skära ner personalstyrkan med 100 personer. Hur ser strategin ut bakom beslutet? Programdirektören Viveka Hansson gästar podden. Vi medias publisher Unn Edberg är också gäst och berättar bland annat om Vi:s ljudsatsning och den digitala affärsmodellen. Sedan blir det Clubhouseprat, mediepolitik och hur det fungerar med medier som länk mellan investerare och entreprenörer.

Ämnen i podden:

✅TV4 visar 750 miljoner i vinst och vill säga upp 100 personer – hur ser strategin ut?
✅Läget på Vi Media med ljudsatsningar och en mix av intäktsströmmar
✅Första intrycken av Clubhouse – den nya sociala appen som är helt ljudbaserad. Hur kommer medier förhålla sig till tjänsten?
✅I Australien hotar Google med att stänga av sin tjänst om landet sätter hårt mot hårt med hänvisning till konkurrenslagarna. Vad får det för konsekvenser i Sverige och inom EU?
✅Breakit har startat initativet Shift med syfte att länka investerare och kapital med entreprenörer i förorten. Nygammal roll för ett mediebolag?

Medverkar gör som vanligt också Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och programleder gör Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter. Klippningen står Gabreialla Lahti för.

Frågor eller synpunkter?
Kontakta fredrik.wass@sverigestidskrifter.se.

Till arkivet
Allt om branschens största dag och kväll!
Läs vad som hände på Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan, se mingelbilderna och vilka som vann Tidskriftspriset 2022!
Läs mer här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här