Tidningen Scout – byrån alltid redo

Måndag 17 juni 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter
Scouts redaktion: Karin Schaefer är frilansande AD, Linnéa Weddelin är social content manager på Scouterna, Marie-Louise Olsen är redaktör på Spoon, Anna Nilsson är anställd på Scouterna som contentansvarig och chefredaktör för Scout, Sofia Edgren är redaktör och projektledare på Spoon.

Scouterna vill bli utmanade utifrån. Kvaliteten blir högre när tidningen Scout görs av en contentbyrå, menar chefredaktören Anna Nilsson.

Scouterna befann sig mitt i en förändringsresa 2014. Flera scoutförbund hade blivit en gemensam nationell riksorganisation. En ny organisationsstrategi var på gång, liksom en ny kommunikationsplattform. Här spelade tidningen en viktig roll. De två medlemstidningarna som gjorts internt skulle bli en och läggas ut på byrå.

– Ett av våra största strategimål är att fler ska få uppleva scouting, så det var viktigt att lyfta blicken och inte ha ett närsynt inifrånperspektiv när vi skulle ta fram tidningen. Ett annat mål är att överträffa förväntningar i varje möte. Det försöker vi också göra med varje nummer och det är svårt att fixa själv utan en partner som vågar utmana en, säger Anna Nilsson som är chefredaktör för tidningen Scout och anställd på Scouterna.

De tog in offerter från tre byråer och föll för Spoon som hade träffat mest rätt och kändes stor och trygg. Det var också viktigt att byrån förstod hur en ideell organisation fungerar, att det är medlemmarna som bestämmer och att resurserna är begränsade, berättar Anna Nilsson.

Hon upplever inte att beslutet väckte särskilt många reaktioner. Det finns ett fåtal medlemmar som hade önskat en granskande publikation, eftersom Scouterna är en medlemsorganisation.

– Men det är inte vårt uppdrag utan vi ska göra en inspirerande medlemstidning för barn och unga. Det skulle också vara lite konstigt om jag som anställd granskade mina kollegor, det är verksamhetsrevisorernas uppgift, säger Anna Nilsson.

I dag kommer tidningen ut fyra gånger om året, där ett nummer består av verksamhetsberättelsen. Sofia Edgren är redaktör för Scout och anställd på Spoon. Hon sköter planeringen, leder det dagliga arbetet och föreslår innehåll för chefredaktören Anna Nilsson. De har kontakt flera gånger i veckan och träffas cirka en gång i månaden.

Redaktionen på Spoon består även av en creative director, en redaktör som gör verksamhetsberättelsen, en kundansvarig som sköter frågor som avtal och ekonomi med Scouterna samt en frilansande AD. Scouternas generalsekreterare Petra Lindskog är ansvarig utgivare.

– Det är i slutändan hon som godkänner innehållet, hittills har det inte uppstått några diskussioner i samband med det, säger Sofia Edgren.

Inför varje nummer hålls ett redaktionsråd med 10–15 representanter från Scouterna. Det kan vara anställda på kansliet, till exempel någon med ansvar för mångfaldsfrågor eller så kallade utvecklingskonsulenter som rör sig ute i landet och träffar lokala scoutverksamheter.

– Vi kommer dit med ett vitt papper för att fånga upp vad som är på gång i scoutrörelsen, säger Sofia Edgren.

Utifrån redaktionsrådet tar Spoon fram en lång lista med uppslag som chefredaktören Anna Nilsson skickar till 30 ungdomsredaktörer, scouter mellan 13 och 25 år. De rankar idéerna och kommer med tips på intervjupersoner.

– De fungerar som en minifokusgrupp vilket är värdefullt, säger Anna Nilsson.

Spoon har också byggt hemsidan Scout.se och webbanpassade till en början material dit. Nu sköter Scouterna det själva eftersom de vill lägga pengarna på den fysiska tidningen.

Mitt i produktionen möts Spoon och Scouterna för ett klappmöte för att gå igenom sidorna innan första korrvändan.

Anna Nilsson upplever att den journalistiska kvaliteten höjs av att tidningen görs tillsammans med en byrå. Spoon har visserligen inte den dagliga inblicken i vad som händer i rörelsen, de måste vara nyfikna samtidigt som Scouterna har ett ansvar att berätta. Något som både är svårt och nyttigt.

– När du har jobbat ett tag på en arbetsplats blir det svårare att lyfta blicken. Deras uppgift är att utmana oss i det, säger Anna Nilsson.

Sofia Edgren håller med. Anställda på en organisation kan många gånger sakna viktig kompetens medan medarbetarna på Spoon är erfarna journalister, säger hon.

– Vi kan till exempel pressetik, källkritik och vet vilka tillstånd som behövs när barn ska fotograferas. Det finns också mycket arbetskraft här och en bank med frilansjournalister.

Spoon ägs av Bonnier och ingår i Real Agency Group tillsammans med bland annat systerbyrån Oh my, som är mer inriktad på webbutveckling, och Trickle, som arbetar med distribution.

– Det gör att vårt nätverk är stort. Det finns mycket spetskompetens.

Sofia Edgren har själv bara arbetat för populärpress tidigare och var först tveksam till att arbeta med content, hon var ju journalist.

– Men det känns svinbra. Jag jobbade på en resetidning tidigare och då var det mycket bjudresor, mingelevent och man skulle bli köpt på ett annat sätt. Det var smetigt och kletigt. Här är det tydligt vem avsändaren är.

En utmaning i byråtillvaron är att det kan komma ad hoc-uppdrag där kunder vill ha material snabbt. Det gör det svårt att räkna på beläggningsgrad och budget.

– Vi har precis börjat med interna veckomöten där ett 20-tal redaktörer samlas för att stämma av och avlasta varandra, säger Sofia Edgren.

Scout

Ägare: Scouterna.

Byrå: Spoon.

Medlemmar: Drygt 70 000.

Upplaga: Cirka 53 000.

Ansvarig utgivare: Petra Lindskog, generalsekreterare.

Kanaler: Den fysiska tidningen Scout, webbtidningen Scout.se och sociala medier som Facebook och Instagram.

 

Text: Jennie Aquilonius, Allt om Tidskrifter

Foto: Samuel Unéus

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.