Brit Stakstons tips till tidskrifterna inför valet

Tisdag 20 mars 2018

Brit Stakston – Foto Lena Dahlström

Inför valet har medieanalytikern Brit Stakston många järn i elden. Ny demokratipodd och valsatsning med reportagesajten BlankSpot. Dessutom utsågs BlanksSpot nyligen till årets bästa tidskrift på nätet. Foto: Lena Dahlström.

Brit Stakston är kanske mest känd i tidskriftsvärlden som grundare av den flerfaldigt prisade reportagesajten BlankSpot, men Brit driver demokratiarbete i en mängd kanaler. Med nya podcasten och vloggen #backademokratin vill hon inspirera fler till att fundera över vad man själv kan göra i sin vardag för att bidra till demokratin.

– Många, till och med i mediebranschen, tycker att det känns som att vi håller på att tappa grundläggande demokratiska kunskaper. Jag trodde att internet skulle innebära att världen skulle bli bra mycket bättre, men nu ser det ut som att nätet och den automatiserade datainsamlingen gör att vi slits isär, berättar Brit Stakston.

Podden #backademokratin har Brit Stakston som programledare och görs av utbildningsföretaget Stakston Digital Academy i samarbete med digitala tidskriften BlankSpot och WestreamU, som live-sänder podden. Brit Stakston bjuder in politiker och demokratidebattörer, som likt henne själv, trott på internets demokratiska kraft, men också personer som precis engagerat sig och klivit in i parti-politiken.

Brit Stakston önskar att alla medieaktörer uppmärksammar de icke-demokratiska krafterna på nätet. Det gäller att “våga stoppa tåget”, att inte fortsätta öka polariseringen i frågor som rör till exempel integration och migration. Sådant som ger ökad trafik till sajten, men där debatten är högljudd och svartvit. I år är det valår och frågan är extra aktuell.

– I valtider är det lätt att bli borttrollad. Det finns så många som har förstått hur man ska bemästra nätet. Oftast är det välregisserat, säger Brit Stakston.

Hon anser att medierna bör backa tillbaka till det klassiska journalistiska hantverket, och inte alltid springa snabbast efter digitala utspel.

– Man måste våga ta sig tid att se vad som finns under huven och ibland kanske droppa storyn, trots att det är frestande att skriva om den – eller så förklarar man varför just det här har blivit en så stor fråga. “Vem ligger bakom det här? Vem gynnas av att vi diskuterar de här frågorna just nu?”

Fakta: BlankSpot
Plattformar: Reportagesajt, Youtube, Snapchat, Twitter, Facebook och Instagram.
Ägs av: Brit Stakston och Martin Schibbye.
Utmärkelser: Vinnare i kategorin bästa tidskrift på nätet i IDG:s Topp100 2018-lista, vann kategorin årets omslag av Tidskriftspriset 2016 och vann Stora publishingpriset 2016.
Finansiering: Fonder, stöd, vidareförsäljning av material och i viss mån årsprenumerationer, samt insamlingar till specifika reportagesatsningar.

Som vd för BlankSpot har Brit Stakston länge jobbat för demokratifrågor. Förutom att journalistiskt försöka bevaka världens vita fläckar besöker BlankSpot också skolor för att prata om demokrati och journalistik. Förra året var BlankSpot ute på 20 skolor och mötte omkring 1 100 elever. Inför valet har reportagesajten BlankSpot också fått en lite ny inriktning. Artikelserien “Verkliga Sverige” följer i stort Nils Holgerssons resa.

– Vi känner att läsarna och vår samtid kräver att vi också tittar på vad som händer här. Det är så uppenbart att världen och Sverige hänger samman. Att bevaka vita fläckar kan ju handla om regioner, men det har också, redan från början, handlat om tematik och röster, som kanske inte hörs så ofta.

BlankSpot har den senaste tiden också jobbat hårt med att modernisera sin sajt. Sedan två år tillbaka har BlankSpot en anställd webbutvecklare inhouse, och satsningen har gett resultat. Nyligen utsågs BlankSpot till årets bästa tidskrift på nätet av förlaget IDG.

Brit Stakston delar med sig av ett recept bakom BlankSpots framgång:

– Tidskrifter har alltid haft hängivna läsare, men vi lägger ju, på riktigt, 50 procent av vår tid på den deltagande journalistiken i våra slutna Facebookgrupper. Det är en chans att förklara alla journalistiska val som du gör under ett reportage till exempel. Det finns ett stort värde i det, i den tid vi lever i, då man liksom ifrågasätter hur journalistik görs. Vi får en chans att förklara det.

BlankSpot har sedan starten för tre år sedan främst varit en digital produkt.

Är det på nätet som tidskrifter har sin framtid?

– Just tidskriftsbranschen är nog den bransch där den tryckta tidningen kommer att leva längre, men för många återstår en utmaning i att även på webben ge precis samma fantastiska form som man ofta har i den tryckta tidningen.

Brit Stakston uppmanar fler tidskrifter att förbättra användarupplevelsen.

– Webbens magi kan mer och mer fånga den känsla som du har i en tidskrift, säger hon.

Matilda Nilsson
Allt om Tidskrifter
(prenumerera på nyhetsbrevet och magasinet här)

 

Tips!Brit Stakston Tidskriftspodden avsnitt 36
Lyssna även på Tidskriftspodden med Brit Stakston.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.