fbpx

Branschprofilernas heta önskningar

Torsdag 17 december 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Fem branschprofiler delar med sig av sina lärdomar från året som gått och önskningar inför kommande år.

Sammanställt av Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

”Vi har stöttat varandra genom pandemin”

Susanna Skarrie, chefredaktör för Hem & Hyra, gläds åt att tidningen blev Årets Tidskrift i år.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2020?

– Tillsammans klarar vi allt. Nästan. Vi delade snabbt in redaktionen i tre större krisgrupper som sedan har stöttat varandra genom hela pandemin. Det har varit ovärderligt och säkrat produktionen. Men också lett till flera grävsamarbeten inom redaktionen och kommer att få effekter även efter pandemin.

– Att vi sedan utsågs till Årets Tidskrift av Sveriges Tidskrifter ser jag som ett kvitto på att vi lyckats hålla uppe energin inom redaktionen och att vi också nått ut rejält.

Vad önskar du dig av 2021?

– Jag önskar mig kreativitet och arbetsro. Och att livet – och därmed jobbet – återgår till normala former. Jag ser fram emot att hela redaktionen kan samlas igen, att få gå till redaktionen och träffa alla kollegor.

– Det är så mycket jag tog för givet före pandemin som nu känns som lyx. En tågluff till Marseille till exempel. Eller en kväll på klätterväggen.

 

”Enorma digitala framsteg i tidskriftsbranschen”

Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, har blivit påmind om att människor växer under kriser.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2020?

– Jag har blivit påmind om hur anpassningsbara vi människor är. Senaste gången jag upplevde samma sak var under min tid som militär i Afghanistan (som chef för psykologiska operationer i utlandsstyrkan under tio månader 2009-2010. Reds. anm.). Människor växer under kris, men det kräver tyvärr också sitt pris.

– Enorma digitala framsteg har gjorts i många branscher under året, inklusive tidskriftsbranschen. Men jag har också insett hur sårbara vi är i ett modernt samhälle där marginaler hyvlats bort i strävan efter mer effektivitet. Orättvisor har synliggjorts. Det tror jag kommer prägla politiken långt efter att pandemin. Även mediernas roll i demokratibygget har aktualiserats, vilket förnyat mediedebatten.

Vad önskar du dig av 2021?

– Ett liv bortom pandemin, även om det kan dröja ännu längre än till 2021. I övrigt hoppas jag att många av de snabba utvecklingssteg som skett under 2020 kommer bära frukt under 2021 och att krisen inte förvärrar situationen ytterligare för de som redan befinner sig på marginalen.

– Jag ser extra mycket fram emot formatutveckling och hur nya aktörer tar kliv in i mediebranschen. Trenden med mini media empires är spännande att följa, oavsett medieform. Jag är även nyfiken på hur den ökade digitala tillgängligheten gör det möjligt att erbjuda utbildningar och event på nya sätt. Det vill jag fördjupa mig i under nästa år.

 

”Jag längtar efter att umgås med människor”

Brit Stakston, vd för Blankspot, har fått kortare tålamod under coronapandemin.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2020?

– Att det går att hitta sin nisch, även för en mindre tidskrift, i en tid när nyhetstrycket är stort. Det har funnits ett stort intresse för Blankspots bevakning under coronapandemin, speciellt om hur pandemin påverkat demokratin.

– Det tvärstopp som livet tagit har inneburit många och nyttiga reflektioner om vad man ska göra av sitt liv.

– Om mitt tålamod var kort före pandemin är det än kortare nu. Det är en nog så viktig drivkraft.

Vad önskar du dig av 2021?

– Att lämna det vakuum som stora delar av 2020 varit, men behålla den här känslan av allvar. Står man vid en stupkant så har man, tro det eller ej, fler möjligheter än att backa. 2020 har lärt oss så mycket som vi inte får tappa bort.

– Sedan längtar jag, som många andra, efter att få umgås med människor. Jag önskar minimera antalet digitala möten. Sedan hoppas jag fler upptäcker Blankspot och vår journalistik.

 

”Dagen går utan att man knappt lyft på rumpan”

Johan Taubert, förlagsdirektör för affärsområdet tidskrifter på Egmont Publishing, känner att han behöver röra sig mer när han jobbar hemifrån.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2020?

– Det jag framför allt tar med mig från 2020 är upplevelsen av hur fantastiskt snabbt även stora verksamheter kan ställa om när det krävs och alla strävar åt samma håll – och hur mycket man tillsammans kan åstadkomma då.

– En lärdom, och som jag önskar jag varit bättre på att förvalta, är hur viktigt det är att ha fasta rutiner när man under en längre period arbetar hemifrån. Jag har märkt hur lätt hänt det är att dagen annars går utan att man knappt ens lyft på rumpan.

Vad önskar du dig av 2021?

– För egen del hoppas jag att jag snart får möjlighet att träffa nära och kära, och inte minst de äldre.

– Jag önskar att pendeln slår tillbaka och att världen går mot minskad polarisering och ökat samarbete. Jag hoppas att vi både i Sverige och världen får se en ökad förståelse för hur avgörande det är för en demokratins välmående att det finns en fri journalistik och en rik och blomstrande mediemångfald. Det är viktigt att politiska beslut fattas utifrån denna förståelse. Det kan exempelvis röra hot och hat mot journalister, nätjättedominansen, PostNords varannandagsutdelning och returpappershanteringen.

 

”Önskar solljus som ger ny energi”

Bodil Ericsson Torp, VD för Aller media, beställer mer solljus till 2021 och har fått lärdomen att våga agera snabbt under pandemiåret.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2020?
–  Att snabbt våga agera, även under ovissa förutsättningar. På Aller media har vi tillsammans skapat en enorm kraft och värme trots att vi inte kunnat träffas fysiskt under pandemin. Det dagliga ledarskapet har aldrig varit viktigare. Vi bestämde oss tidigt för att tillsammans satsa oss ur krisen. Det lyckades! Våra kvitton är all time high-resultat ekonomiskt och i vår medarbetarenkät. Vi har dessutom inte behövt permittera någon. Tillsammans besitter alla medarbetare oanade krafter även i en pandemikris. Jag är enormt stolt över alla medarbetares fantastiska insatser 2020.

Vad önskar du dig av 2021?

– Jag önskar att vi alla nyorienterar oss, utvärderar allt som har hänt under 2020 och tar med oss det bästa av det som vi har lärt oss från krisen. Jag hoppas att vi tar med oss värmen och fortsätter att värna varandra. Förhoppningen är att vi kommer tillbaka till mer till ”normalt” läge i samhället där vi kan träffas och umgås igen och att få jobba ihop på våra kontor.

– För oss på Aller media hoppas jag på ett spännande år, där rikt innehåll flödar i alla kanaler och berikar upplevelsen oavsett om det ljud, rörligt eller i en härlig printutgåva.

– Personligen önskar jag mig att solen visar sig mer än denna höst. Solljus som ger oss ny energi är beställt!

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.