Branschprofilernas egna idoler

Måndag 20 maj 2019

 

Vem är din yrkesmässiga förebild? Vi ställde frågan till några erfarna personer i tidskriftsbranschen.

 

”Han har ett sällsynt driv”

Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman, PO.

– Gunnar Wetterberg, för hans aldrig sinande energi! Just nu läser jag hans tre tunga band om Skånes historia. Jag har inte kommit förbi stenåldern än, men är redan fascinerad. Även i sina krönikor i Expressen har han ett sällsynt driv. Jag kan inte tänka mig någon annan som skulle avsluta en text om antisemitismen med orden ”Vet hut, vet sjufalt hut!” (Expressen 2019-01-07).

”En förebild journalistiskt och moraliskt”

Sarah Britz, chefredaktör för Faktum.

– Alexandra Pascalidou för sin öppenhet och vilja att lyfta de ohörda rösterna. Anton Berg, radioproducent, för sitt berättande. Britt-Marie Mattsson, snart 71 år, som bevakar utrikesfrågor i Göteborgs-Posten – för sin glöd, kunskap och styrka. SVT-journalisten Fredrik Önnevall är en förebild journalistiskt och moraliskt även om han bröt mot journalistiska principer när han smugglade in flyktingpojken. Faktumförsäljarna, som har det svåraste försäljningsjobbet. De tar alltid med mig till den verkliga världen.

”En balans mellan integritet och flexibilitet”

Angelica Zander, art director och fotograf på jaktmagasinet Big Game.

– Det finns många personer som inspirerar mig yrkesmässigt. En person som jag beundrar mycket är Ebba Bonde, tidigare AD på Fokus och numera visuell chef på SvD. Hon är idéstark samtidigt som hon har ett öga för detaljer. Hon har också en balans mellan integritet och flexibilitet som inte är så lätt att ha som AD alla gånger.

”Insåg värdet av varje enskild människas insats”

Ulrika Norberg, chefredaktör och ansvarig utgivare för Femina.

– Jag har två favoriter som är värda att hylla och som står för viktiga saker. Den ena är författaren Elizabeth George, henne väljer jag för berättarglädjen och skrivkonsten. Den andra är Ingvar Kamprad som får representera klokskap och idérikedom. Plus att han insåg värdet av varje enskild människas insats i en verksamhet och alltid var noga med att visa sin uppskattning för det. Det är något som varje arbetsledare borde ta efter.

”Vi skulle behöva fler som honom” 

Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Dagens media och Resumé.

– Jag har ingen idol direkt, däremot finns det många som jag inspireras av, inte minst en mängd svenska och internationella entreprenörer. Jan Stenbeck var en fascinerande person som krossade monopol och bröt ny mark inom TV, telekom och dagspress. Han hade många mindre bra sidor, men som affärsman gjorde han Sverige bättre och roligare. Vi skulle behöva fler som honom på den svenska mediemarknaden.

Text: Malin Letser, Allt om Tidskrifter

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.